W ramach usługi konsjerżów można zlecić zorganizowanie niemal dowolnej usługi.

– Pod warunkiem że są to życzenia zgodne z prawem, etyką i nie służą celom zarobkowym oraz na ich spełnienie klient ma wystarczające pokrycie na karcie kredytowej – mówi Paweł Grabarczyk z Inter Partner Assistance (IPA).

Razem z kartą

Najwięcej klientów dostarczają firmom assistance (asystorom) banki, które dodają usługę konsjerż do lepszych kart kredytowych. Przy czym po okresie dodawania tej opcji np. do kart platynowych coraz częściej banki oferują takie usługi do kart z niższych segmentów.

– Kryteria przyznania platynowych czy złotych kart kredytowych zostały złagodzone przez banki i coraz łatwiej można otrzymać kartę kredytową z dodatkiem konsjerż – mówi Joanna Bełza z Europ Assistance.

Efekt jest taki, że liczbę klientów niektóre firmy liczą już w milionach.

– W 2008 roku prawie 1,85 mln osób miało dostęp do serwisu konsjerż. W tym jest to już 1,22 mln osób, a na koniec roku będzie to wyraźnie ponad 2 mln osób – mówi Rafał Mrozowski z Mondial Assistance.

Konkurenci odmówili podania podobnych danych, zwracając uwagę, że konsjerż można różnie definiować i różny może być zakres tych usług.

– Nawet w przypadku prestiżowych kart kredytowych świadczenia konsjerż są okrojone terytorialnie – nie obejmują zagranicy. Odchodzi się też od formuły nielimitowanej oferty, wprowadzając krótszą lub dłuższą listę usług do wyboru – mówi Paweł Grabarczyk.

Nieśmiali klienci

Klienci wciąż rzadko mają świadomość możliwości skorzystania z polisy konsjerż i nie mają śmiałości korzystania z takich usług. Obawiają się też, że zamówione tą drogą usługi będą drogie i wolą poszukać ich sami. Ale zleceń jest coraz więcej. IPA zanotowała na koniec 2008 roku 18-proc. wzrost liczby klientów z tzw. stabilnych portfeli konsjerż klientów bankowych, ale aż 213-proc. wzrost liczby zleceń.

– W maju 2007 r. obsługiwaliśmy tylko parę spraw konsjerż, teraz to już kilkaset spraw miesięcznie – mówi Joanna Bełza.

Dodaje, że około 60 proc. wszystkich spraw to usługi doradcze np. prośba o informacje o wolnych miejscach w hotelach czy połączeniach lotniczych. O organizację usługi czy zakup produktu prosi 35 proc. klientów. 5 proc. to usługi niestandardowe, np. wypożyczenie samochodu marki Ferrari, niedostępnego w Polskich wypożyczalniach.

– Polscy beneficjenci usługi konsjerż są relatywnie zachowawczy w swoich prośbach. Loty balonami, myśliwcami, pokazy tresury dzikich zwierząt czy prywatne koncerty są na tyle sporadyczne, że z marszu przechodzą do branżowych anegdot – mówi Paweł Grabarczyk.

Asystorzy zgodnie twierdzą, że najczęściej klienci zamawiają klasyczne usługi: dowóz kwiatów, zakupy, rezerwacje itp.

– Najwięcej zleceń jest w sezonie wakacyjnym oraz w okresie listopad–grudzień, kiedy chodzi o pomoc w realizacji planów związanych z wypoczynkiem – mówi Joanna Bełza.