W II kwartale najbardziej spadł zysk Agory. Do najmniejszych spadków doszło w Cyfrowym Polsacie i Cinema City. Ich zyski były o około 17 proc. niższe niż przed rokiem.
Zysk o niemal 70 proc. niższy niż przed rokiem i o 16 proc. niższe przychody. Takie wyniki za II kwartał 2009 r. może przedstawić wkrótce Agora. Bardzo słaby kwartał wydawcy Gazety Wyborczej to efekt cięcia wydatków firm na reklamy.

Mniej na reklamy

Według szacunków domów mediowych zyski z reklam najbardziej zmaleją w tym roku właśnie w gazetach.
– Na plus Agory należy zaliczyć umiejętność cięcia kosztów. To pomaga w utrzymaniu dodatniego wyniku netto – mówi Waldemar Stachowiak z Ipopema Securites.
Od rynku reklamowego mocno uzależniony jest też TVN. Według prognoz zysk firmy w II kwartale był o niemal 45 proc. niższy niż rok temu. Piotr Grzybowski z DI BRE szacuje, że rynek reklamowy zacznie ponownie rosnąć dopiero w 2011 roku. Tymczasem TVN zapowiada, że kosztów raczej ścinać nie będzie. To oznacza, że wyniki firmy zaczną się poprawiać dopiero, kiedy poprawi się sytuacja na rynku reklamowym. Analityk DI BRE dodaje, że takie rozwiązanie leży jednak w długoterminowym interesie spółki.
TVN musi starać się o utrzymanie widzów i przewagi nad konkurentami także w czasie osłabienia na rynku reklamowym – mówi Piotr Grzybowski.
Wzrosną za to przychody TVN. Mniejsze wpływy z reklam częściowo powinny zrekompensować m.in. większe przychody ze sprzedaży licencji programowych i konsolidacja wyników ITI Neovision, czyli platformy cyfrowej n.
Z kolei Cyfrowy Polsat, konkurent należącej do TVN platformy n, może pokazać nieco ponad 17-proc. spadek zysku. Na niekorzyść Cyfrowego Polsatu działał słabszy niż przed rokiem złoty. To zwiększyło koszty firmy, która opłaty za licencje programowe rozlicza niemal w 100 proc. w euro i dolarach.

Na innych rynkach

Podobną skalę spadku zysku może pokazać Cinema City, operator kin wielosalowych w Europie Środkowo-Wschodniej i Izraelu. Firma działa też na rynku nieruchomości, budując m.in. centra handlowe. Ipopema zaleca sprzedaż akcji spółki właśnie z powodu tej części biznesu.
– Naszym zdaniem aktywa nieruchomościowe spółki są wyceniane zbyt wysoko. W ciągu dwóch lat ta część biznesu niczego nie dołoży do wyniku. Firma wydaje mi się zbyt droga – mówi Waldemar Stachowiak.
DI BRE prognozuje, że w sektorze mediów wzrostem zysku w II kwartale będą mogły pochwalić się Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Zysk WSiP wobec II kwartału 2008 r. ma wzrosnąć o 6,4 proc., do 18,3 mln zł. Broker zaleca obecnie kupno akcji firmy.
– To spółka ze stabilną bazą przychodów, która zapewnia pokaźne wypłaty dla akcjonariuszy, czy to w postaci dywidend, czy skupu akcji własnych. Między innymi w październiku powinna wydać na skup akcji 40 mln zł. Stąd nasza pozytywna rekomendacja – mówi Piotr Grzybowski.