Nowym prezesem będzie dotychczasowy członek zarządu ds. produkcji Michael Macht.

Jak poinformowano w komunikacie rady nadzorczej, Wiedeking, który stał na czele Porsche od 1993 r., miał opuścić stanowisko "ze skutkiem natychmiastowym", a także złożyć mandaty członka rady nadzorczej w koncernie Volkswagen i spółce Audi. Otrzyma odprawę w wysokości 50 mln euro, z czego połowa zostanie przekazana fundacji społecznej.

Z koncernem rozstał się również członek zarządu ds. finansów Holger Haerter. Obaj oświadczyli, że czyniąc ten krok, chcą "przyczynić się do załagodzenia sytuacji" w firmie, w której przez minione miesiące toczyła się zacięta walka o władzę pomiędzy prezesem Wiedekingiem a długoletnim szefem Volkswagena i największym udziałowcem Porsche Ferdinandem Piechem.

"Połączony koncern będzie "polem siłowym" światowego przemysłu motoryzacyjnego"

Po odejściu Wiedekinga największy w Europie producent samochodów Volkswagen stopniowo do 2011 r. przejmie Porsche, który zostanie włączony do koncernu z Wolfsburga jako jego dziesiąta, ale samodzielna marka; za planem tym stoi Piech, wnuk Ferdinanda Porsche.

Połączony koncern będzie "polem siłowym" światowego przemysłu motoryzacyjnego - oświadczył w czwartek po południu szef VW Martin Winterkorn. Niemiecka spółka chce zająć miejsce japońskiej Toyoty jako największy producent samochodów na świecie.

Jeszcze na początku roku to Porsche dążył do wchłonięcia Volkswagena, przejmując 51 proc. udziałów w tym koncernie. Jednak w wyniku tego zakupu spółka ze Stuttgartu zadłużyła się na ok. 10 mld euro.

Na nocnym posiedzeniu rady nadzorczej postanowiono, że dług zostanie ograniczony poprzez podwyższenie kapitału spółki o co najmniej pięć miliardów euro oraz wejście zewnętrznego inwestora, którym będzie emirat Kataru.

"Spółka zyska nowe możliwości rozwoju"

Kierownictwa VW i Porsche zapewniły, że spółka zyska nowe możliwości rozwoju, bezpieczeństwo obecnych miejsc pracy oraz perspektywę tworzenia kolejnych.

Do 13 sierpnia gotowe ma być porozumienie co do zasad fuzji. Rodziny Porsche i Piech z ponad 50 procentami akcji będą większościowymi udziałowcami przyszłego koncernu. 20 proc. zachowa kraj związkowy Dolna Saksonia, udziałowiec VW. Emirat Kataru nabędzie 17 proc. Porsche i Volkswagena; według nieoficjalnych informacji agencji dpa za opcje na zakup akcji Volkswagena emirat zapłaci pięć miliardów euro.