Do końca sierpnia banki i instytucje finansowe wykupiły w telewizjach aż 70,8 tys. pojedynczych spotów reklamowych. To prawie trzy razy tyle, ile rok wcześniej, kiedy zapłaciły za 24,6 tys. reklam - wynika z danych AGB Nielsen Media Research, przygotowanych dla GP. W tym roku ta branża wydała już na reklamę 143,5 mln zł, o 120 proc. więcej niż rok wcześniej. Po odliczeniu rabatów można więc szacować, że realnie do kas telewizji trafiło ponad 70 mln zł.

Zdaniem analityków i przedstawicieli branży medialnej, banki i instytucje finansowe będą napędzały rynek reklamy w II półroczu. Na wzrost wydatków wpłynie silna konkurencja - na rynku zadebiutują bowiem dwa nowe banki Allianz i Alior, które wydać mogą około 30-40 mln zł na promocję.

- Można założyć, że Alior Bank jako gracz zupełnie nowy będzie musiał wydać więcej niż Alianz, którego marka jest już znana - uważa Jakub Bierzyński, szef domów mediowych OMD Group.

W II półroczu pod względem wydatków dominować będą te same branże, co w I półroczu.

- Oprócz finansów, także żywność, telekomunikacja, rozrywka, duże sieci handlowe - dodaje Jakub Bierzyński.

Według domu mediowego Starlink w I połowie roku firmy wydały na reklamę 3,8 mld zł netto. To wzrost o o 17,4 proc. W II półroczu rynek może zwolnić, bo szacunki na cały rok mówią o 12-13-proc. wzroście. CR Media Consulting prognozuje, że wydatki wzrosną do 7,45 mld zł.

- Nie widzimy na razie oznak stagnacji na rynku i zmniejszania budżetów reklamowych - mówi GP Marcin Idzik, zastępca dyrektora biura reklamy Grupy TVN.

Licząc na dobrą koniunkturę, zarówno TVN, jak i Polsat podniosły więc na wrzesień ceny reklam. Według domów mediowych - aż o 70 proc. w cennikach - co sprawiło, że oferta odstraszyła część reklamodawców.

- Nie widzę stagnacji i uważam, że w drugim półroczu rynek reklamy telewizyjnej ma szanse wzrosnąć o 15-18 proc. Ale telewizja przesadziły z poziomem podwyżek we wrześniu. Część klientów wybrało zakup reklam w pakietach, które są tańsze. Myślę, że to sprawi, że na październik stacje obniżą ceny - dodaje Jakub Bierzyński.

TVN zaprzecza, że wysokie ceny odstraszyły klientów.

- Jesteśmy zadowoleni ze sprzedaży reklam na wrzesień. Znakomitą większość sprzedaliśmy według cennika - twierdzi Marcin Idzik.

KTO WYDAJE NAJWIĘCEJ

Wydali najwięcej na reklamę w TV* (w mln zł)

35,5 - Provident

33,1 - ING

28,7 - EFG Eurobank

* 1 stycznia - 31 sierpnia 2008 r. Źródło: AGB Nielsen