Rząd upoważnił ministra infrastruktury do podpisania, w imieniu Skarbu Państwa, umów związanych z finansowaniem odcinka płatnej autostrady A2 Świecko-Nowy Tomyśl. Datę tzw. zamknięcia finansowego ustalono na 30 czerwca - poinformowało dziś Centrum Informacyjne Rządu.

Jak podał CIR, minister infrastruktury 30 sierpnia 2008 r. zawarł ze spółką "Autostrada Wielkopolska" SA (AWSA) umowę na budowę i eksploatację autostrady A2 na odcinku Świecko-Nowy Tomyśl (Odcinek II).

Zgodnie z postanowieniem stron, firma AWSA zobowiązała się prowadzić prace przygotowawcze do budowy tego odcinka autostrady, także przed podpisaniem ostatecznych umów finansowych, by można tę część autostrady oddać do użytku w terminie, tj. do końca 2011 r.

Minister infrastruktury najdalej do 30 czerwca ma uzgodnić z szefem resortu finansów zmiany umowy dotyczącej finansowania tego odcinka drogi.

Europejski Bank Inwestycyjny przyznał AWSA kredyt na budowę blisko 106-kilometrowego odcinka autostrady A2

W maju Europejski Bank Inwestycyjny przyznał AWSA kredyt w wysokości 1 mld euro z opcją na dodatkowe 200 mln euro na budowę blisko 106-kilometrowego odcinka autostrady A2 z Nowego Tomyśla do granicy z Niemcami w Świecku.

Kwota kredytu stanowi 70 proc. wartości projektu, który szacowany jest na 1 mld 650 mln euro. Sam koszt budowy tego odcinka (Nowy Tomyśl - Świecko) wynosi 1 mld 298 mln euro, tj. 12,2 mln euro za kilometr. Wkład własny akcjonariuszy spółki wynosić będzie 15 proc., czyli blisko 250 mln euro. Pozostała kwota pochodzić będzie z banków komercyjnych, z którymi prowadzone są końcowe rozmowy.

Odcinek A2 do Świecka będzie pierwszym tak długim fragmentem autostrady wybudowanym w technologii betonowej. Autostrada zostanie oddana do użytku z pełnym wyposażeniem, m.in. punktami poboru opłat, systemem alarmowym, miejscami obsługi podróżnych. Generalnym wykonawcą projektu będzie firma Strabag Austria. Harmonogram budowy uzgodniony z rządem zakłada oddanie autostrady do użytku jeszcze przed Euro 2012.

Obecnie autostrada A2 liczy 253,9 km i łączy Łódź z Nowym Tomyślem (Wielkopolskie); na odcinku od Konina do Nowego Tomyśla jest płatna.