Wydatki firm na reklamę w poszczególnych mediach oddają ich siłę w prowadzeniu kampanii reklamowych. Najwięcej – ponad 3 mld zł rocznie, czyli około 50 proc. wszystkich wydatków w Polsce na reklamę – trafia do kas telewizji, bo mają największy zasięg na rynku i najszybciej można wypromować nowy produkt. Ale specjaliści podkreślają, że bardzo dobrym medium sprzedażowym jest radio, które ma około 7-proc. udział w rynku reklamy. Prasa – dzienniki i magazyny – do której trafi w tym roku według domu mediowego Zenith Optimedia Polska 19 proc. wydatków, najlepiej pomaga zbudować dobry wizerunek. W internecie prowadzi się zarówno kampanie sprzedażowe, jak i wizerunkowe, ale wciąż używa się go jako jednego z mediów uzupełniających kampanie reklamowe. Jego udział w wydatkach w tym roku sięgnąć ma już 11,8 proc.

Telewizja dociera najszerzej

Najskuteczniejszym sposobem dotarcia do jak największej liczby klientów jest reklama telewizyjna w największych stacjach. Najwięcej potencjalnych klientów siada przed telewizorami między godziną 18 a 23. To czas najwyższej oglądalności i największych cen. Ceny spotów reklamowych sięgają średnio 60–80 tys. zł za 30 sekund reklamy. W tym paśmie reklamują się w nim najczęściej operatorzy komórkowi, browary, banki, branża kosmetyczna i farmaceutyczna.

– Telewizja to medium bezpieczne i sprawdzone, pozwala realizować kampanie zakrojone na skalę masowej widowni. Do tego dochodzą również walory wynikające z możliwości planowania i bieżącego monitoringu efektów kampanii. W niepewnych czasach obecność marek w telewizji to bezpieczeństwo zachowania kontaktu z konsumentami – mówi Jakub Potrzebowski, prezes domu mediowego ZenithOptimedia Polska.

Ale nie każdemu reklamodawcy zależy na reklamie w paśmie wieczornym. Tańszym sposobem dotarcia do określonych grup konsumentów są pasma poranne, od godziny 7 do 11.

Radio, zdaniem specjalistów, jest bardzo dobrym medium sprzedażowym, w którym można poinformować klientów o konkretnej ofercie, promocji czy nowym produkcie. W największych rozgłośniach ogólnopolskich – np. RMF FM i Radio Zet – cena 30-sekundowego spotu reklamowego między godziną 7.30 a 11 waha się od 10 tys. zł do 15 tys. zł w cenniku.

– To czas najwyższej słuchalności, a tym samym najwyższe ceny. W tym czasie można osiągnąć najlepszy efekt sprzedażowy, ale w godzinach wieczornych również jest on możliwy. Szczególnie dla produktów adresowanych do młodzieży. Radio jest dobre w zasadzie dla każdej kampanii sprzedażowo-promocyjnej. Więcej jest reklam produktów z branży dóbr szybko zbywalnych niż np. luksusowych – mówi Jacek Kapela, dyrektor departamentu radiowego w CR Media Consulting.

Prasa buduje wizerunek

Wydawcy przypominają właśnie reklamodawcom na specjalnych szkoleniach, że prasa wciąż najlepiej sprawdza się jako ważny element tzw. media miksu, czyli strategii reklamowych realizowanych w różnych mediach. Według Rafała Oracza, dyrektora zarządzającego CR Media Consulting, prasa pomaga najlepiej zrozumieć przekaz np. telewizyjny, a do tego zintensyfikować go i zwiększyć jego siłę. Dzięki różnorodności tytułów można dotrzeć do dokładnej grupy klientów.

– Prasa jest medium, które wybierane jest świadomie, posiada najwyższy ze wszystkich mediów poziom akceptowalności reklam oraz większą trwałość przekazu. Dopomaga skutecznie budować wizerunek, a do tego efekty działań są długookresowe – tłumaczy Rafał Oracz.