Na Ukrainie dobiega końca budowa kolejnych stadionów, za to znalezienie chętnych na inwestowanie w tamtejsze lotniska to prawdziwa droga przez mękę. By UEFA nie przeniosła do Krakowa i Chorzowa rozgrywek fazy grupowej, nasz wschodni partner do 2012 roku wybudować musi też kilkadziesiąt hoteli.

Kijów – za mało hoteli

Największym zagrożeniem dla przebudowy przewidzianego m.in. jako miejsce meczu finałowego Stadionu Olimpijskiego było wybudowane tuż przed wejściem na piłkarską arenę centrum handlowe. Po wielomiesięcznych sporach centrum zostało wreszcie jesienią 2008 r. rozebrane i wydaje się, że nic nie zaszkodzi już głównej ukraińskiej sportowej inwestycji na Euro 2012. Oddanie do użytku obliczonego na 63 tys. miejsc stadionu zaplanowano na czerwiec 2011 r. Szacunkowy koszt budowy największej areny Euro 2012 ma wynieść 2 mld hrywien (871 mln zł).

W ukraińskiej stolicy trwają prace nad uruchomieniem szybkiej kolei miejskiej. Koszt inwestycji oszacowano na 1,3 mld hrywien (566 mln zł). Swój projekt przedstawiła też ITOCHU Corporation z Japonii, która kosztem 280 mln dol. chce wybudować szybką kolej łączącą centrum Kijowa z oddalonym o ok. 30 km portem lotniczym w Boryspolu.

W podkijowskim Boryspolu trwa rozbudowa portu lotniczego. Do działających terminali A i B dołączyć mają jeszcze dwa kolejne. Jesienią zeszłego roku port otrzymał na ten cel 170 mln dol. pożyczki z Japońskiego Banku Współpracy Międzynarodowej.

Przygotowania objęły też sieć drogową miasta. W tym roku władze Kijowa zamierzają wyremontować 115 ulic, w planach jest także przebudowa na jednej z ważniejszych przepraw przez Dniepr – mostu Metro. Dojazd transportem samochodowym poprawić miało oddanie jeszcze przed Euro 2012 liczącej przeszło 200 km długości nowej obwodnicy Kijowa, jednak na imprezę gotowa będzie tylko niewielka część nowej trasy.

Niepokojący jest za to stan kijowskiej bazy hotelowej. Pokoi w hotelach pięciogwiazdkowych jest dziś zaledwie 188, a w czterogwiazdkowych 931. To kilkakrotnie mniej niż wymagania UEFA. W budowie jest jednak 18 nowych obiektów, w których znajdzie się w sumie 3860 pokoi. Władze miasta zapewniają, że do końca 2011 roku w Kijowie będzie 18 hoteli pięcio-, 33 cztero- i 32 trzygwiazdkowe, w których znajdzie się łącznie 18 tysięcy pokoi. Część kibiców miejskie władze planują zaokrętować w pływającym centrum rekreacyjnym i na pokładach jachtów zacumowanych przy nabrzeżu Dniepru.

Charków – lotnisko do remontu

Powody do zadowolenia ma największe miasto północno-wschodniej Ukrainy. Charków w ostatniej chwili zastąpił uważany za pewniaka Dniepropietrowsk.

Jesienią zeszłego roku władze miasta zatwierdziły listę 74 obiektów, niezbędnych dla organizacji finałów Euro 2012. 63 z nich powstać ma w Charkowie, a 11 w położonej 130 km na zachód Połtawie. Główne inwestycje sportowe to przebudowa charkowskiego stadionu i budowa baz treningowych. Wśród priorytetów inwestycyjnych znalazły się ponadto transport lotniczy, komunikacja miejska, hotele, system drogowy i obiekty służby zdrowia. Koszt wszystkich inwestycji oszacowano na 7 mld hrywien (3 mld zł).

Pod koniec roku po gruntownej przebudowie zostanie oddany do użytku modernizowany stadion klubu Metallist na 41 tys. miejsc.

Jednak miasto musi przebudować port lotniczy. Wartość robót przy modernizacji istniejącego dziś pasa startowego oszacowano na 242 mln hrywien (105 mln zł). W efekcie w Charkowie będą mogły lądować samoloty Boeing 737 i Airbus 320, a tamtejszy port lotniczy stanie się węzłem regionalnym obsługującym rejsy na odległość do 4 tys. km. Początek robót przy przebudowie lotniska zaplanowano na czerwiec tego roku.