Wrocław już dwa lata temu podpisał umowę z UEFA na organizację Euro 2012, musiał jedynie wywiązać się ze złożonych obietnic.

– Decyzja UEFA to potwierdzenie, że Wrocław jest przygotowany do organizacji mistrzostw – cieszy się Hanna Domagała, dyrektor wrocławskiego Biura ds. Euro.

– Sekretarz generalny UEFA był pod wrażeniem naszego miasta. Zaskoczyło go, że o tak pięknym mieście tak niewiele się mówi. Wrocław nazwał nieodkrytą perełką – opowiada Hanna Domagała i szacuje, że dzięki mistrzostwom stolicę Dolnego Śląska odwiedzi nawet pół miliona gości. Władze miasta będą zachęcać kibiców, by zostali we Wrocławiu dłużej niż jeden dzień.

Miasto w budowie

Wartość wszystkich wrocławskich inwestycji związanych z organizacją Euro 2012 sięga 7 mld zł, z czego większość została już zakontraktowana.

– Plany realizujemy zgodnie z harmonogramem – zapewnia dyrektor Domagała.

– Pieniądze potrzebne na inwestycje są zarezerwowane, zdobywamy też środki z funduszy unijnych. Każda zaplanowana inwestycja zostanie zrealizowana – zapowiada.

Wrocław jako pierwszy w Polsce rozpoczął budowę nowego stadionu (ma być gotowy już pod koniec 2010 roku). Ruszyła także budowa Autostradowej Obwodnicy Wrocławia i Północnej Obwodnicy Śródmiejskiej. Przed czasem zakończono przebudowę ulicy Lotniczej, głównego połączenia centrum miasta ze stadionem. W tym roku rozpocznie się budowa kolejnych dróg. Przebudowana zostanie m.in. ulica Drzymały, która stanie się główną trasą doprowadzającą ruch do stadionu. Powstanie także węzeł drogowy umożliwiający dostęp do stadionu i łączący go z obwodnicą śródmiejską i Autostradową Obwodnicą Wrocławia. Jego budowa umożliwi kierowcom dogodne i bezkolizyjne poruszanie się między stadionem a lotniskiem, obwodnicą autostradową i centrum miasta. W tym roku rozbudowane zostaną również ulice Graniczna, Strzegomska i Kosmonautów (to kompleksowe inwestycje – wzdłuż nich powstaną nowe chodniki i ścieżki rowerowe).

Stolica Dolnego Śląska będzie też miała nowe torowiska, po których będą jeździć szybkie tramwaje (w latach 2010–2011 do Wrocławia trafi 28 nowoczesnych tramwajów, które będą poruszały się z dużą prędkością i usprawnią komunikację miejską). System komunikacji podczas mistrzostw ma zaś usprawnić Inteligentny System Transportu ITS Wrocław.

Niepewna baza hotelowa

Mimo inwestycji w infrastrukturę miejską prowadzonych na szeroką skalę Wrocław ma kłopot – nie spełnia wymogów UEFA dotyczących liczby pokoi hotelowych o określonym standardzie dla gości Euro, dlatego w stolicy Dolnego Śląska do 2012 roku ma powstać 16 nowych hoteli (w tym cztery pięciogwiazdkowe), dzięki czemu baza noclegowa powiększy się o 4 tys. miejsc. Zakłada się, że za trzy lata we Wrocławiu będzie 30 tys. miejsc noclegowych, a kolejne 23 tys. kibiców i turystów znajdzie zakwaterowanie w promieniu dwóch godzin dojazdu do miasta. Mimo wielu działań zmierzających do zwiększenia liczby miejsc noclegowych wciąż jest to słaby punkt miasta. Budowa lub przebudowa pięciu nowych hoteli pięciogwiazdkowych już trwa.

Mistrzowski stadion

Jedną z głównych inwestycji wymaganych przez UEFA jest stadion (koszt: 527,1 mln zł plus 110 mln zł z budżetu państwa). W 2007 roku ogłoszono i rozstrzygnięto konkurs na jego koncepcję architektoniczno-urbanistyczną. Stadion Miejski będzie nie tylko areną Euro 2012 – mecze mają tam rozgrywać WKS Śląsk Wrocław i reprezentacja Polski. Władze miasta planują wykorzystać obiekt do organizacji imprez masowych oraz targów i wystaw – powstaną sale konferencyjne, kasyno, dyskoteka.

Nowy terminal

Zakończono rozbudowę terminalu Portu Lotniczego Wrocław Strachowice. Do końca 2010 roku ma powstać nowy terminal, który pozwoli obsłużyć 2 mln pasażerów rocznie (docelowo: 7 mln). Powstaną też nowe miejsca parkingowe, nowa płyta postojowa dla samolotów, a także droga szybkiego zjazdu.

Gruntowną renowację przejdzie dworzec PKP Wrocław Główny. Zaplanowano odtworzenie zabytkowego historycznego kompleksu dworca i przebudowę kolejowej infrastruktury technicznej. Zmodernizowany zostanie budynek dworca, pawilon południowy, a także plac przeddworcowy, perony i wiaty peronowe z infrastrukturą towarzyszącą. Koszt inwestycji to ok. 190 mln zł.

Do III kwartału 2011 r. PKP ma m.in. zbudować połączenie Wrocław Żerniki – nowy port lotniczy.