Bankowość transakcyjna, czyli kompleksowe zarządzanie płynnością firm, do niedawna było zarezerwowane dla wielkich korporacji. Od niedawna banki w Polsce zaczęły usługę jednak oferować także małym i średnim firmom. Cash management dla małych przedsiębiorstw ma już w swojej ofercie kilka rodzimych banków.

Bankowość transakcyjna

Celem cash managementu jest ułatwianie klientom planowania, monitorowania i zarządzania środkami finansowymi o wysokiej płynności (nie tylko gotówką, ale także m.in. płatnościami i zobowiązaniami). W efekcie usprawnieniu podlegają codzienne operacje finansowe klientów, przepływy środków pieniężnych, następuje optymalizacja kosztów i dochodów.

– Produkty bankowości transakcyjnej to zaawansowane rozwiązania, dedykowane wymagającym klientom. Pozwalają na zwiększenie efektywności, ograniczenie kosztów operacji wykonywanych przez klientów – tłumaczy Tomasz Ludwin, dyrektor ds. bankowości transakcyjnej w Banku BPH, który jako jeden z pierwszych udostępnił cash management mniejszym firmom.

Jak przekonuje, małe i średnie firmy coraz częściej poza klasycznymi produktami poszukują bardziej zaawansowanych rozwiązań, które będą odpowiadały ich biznesowym potrzebom.

Oferta banków

Banki oferują przede wszystkim automatyczną identyfikację płatności masowych, co z kolei pozwala na kontrolę bieżących rozliczeń z każdym dłużnikiem. Ma ona zastosowanie nie tylko w przypadku rozliczeń dokonywanych przez duże firmy telekomunikacyjne czy dostawców energii, ale także w wypadku np. małych operatorów telewizji kablowych czy lokalnych sieci sprzedażowych. Podobnie jest z koncentracją sald ułatwiającą zarządzanie płynnością i zmniejszającą koszty. Przydaje się ono i globalnym korporacjom, i mniejszym firmom posiadającym kilka rachunków, na które dokonywane są płatności czy też wysyłane przelewy do klientów albo jej pracowników. Dla firm, które wykonują cyklicznie dużo przelewów (np. przekazują na konta wynagrodzenia dużej liczbie zatrudnionych, mają wielu kontrahentów), istnieje usługa przelewów masowych. Umożliwia ona obciążenie rachunku firmy jedną zbiorczą kwotą z tytułu wielu przelewów realizowanych w ramach jednego zlecenia (np. wypłata wynagrodzeń). System ten pozwala także na zautomatyzowanie procesu księgowania na kontach rozliczeniowych klienta.

W zależności od banku w ramach oferty cash management może wchodzić też wpłacanie pieniędzy klientów (np. utargu sklepów, stacji benzynowych czy aptek) do placówek banku czy specjalnych automatów (tzw. wpłatomatów), czy też transport gotówki przez firmę wynajętą przez bank.

Kto oferuje usługę

Oprócz Banku BPH usługi bankowości transakcyjnej dla MSP mają m.in. Fortis Bank Polska, BGŻ czy działający od niedawna Alior Bank.

– Klienci oczekują od banku wszechstronności. Można powiedzieć, że oferta rozwija się i rośnie w kolejne produkty i usługi tak jak firmy naszych klientów – mówi Paweł Pach, dyrektor departamentu produktów małych i średnich przedsiębiorstw w PKO BP, banku, który też planuje wprowadzenie kompleksowej usługi cash management dla drobnych firm.

Ceny bankowości transakcyjnej są mocno zróżnicowane. W zależności od liczby prowadzonych rachunków, skali obrotów i liczby wykonywanych przelewów miesięczny koszt za korzystanie z cash managementu może się wahać od kilkuset złotych do nawet kilku tysięcy złotych. Jak tłumaczą banki, nie ma tutaj sztywnych taryf, a opłaty ustalane są indywidualnie z każdym klientem, np. w zależności od liczby produktów, z których korzysta klient.