Rynek platform telewizji satelitarnej wciąż opiera się kryzysowi, a operatorzy zwiększają sprzedaż. Jednak dla platform ponoszących część kosztów w walutach obecnych, m.in. na drogie prawa sportowe i filmowe, osłabienie złotego wpłynie na pogorszenie wyników i wymusi oszczędności.

W I kwartale doświadczył tego zajmujący drugą pozycję z ponad 1,38 mln klientów operator Cyfry+.

– Widzimy bardzo wysoką dynamikę sprzedaży, przekraczającą 10 proc. Ale słaby złoty mocno daje się nam we znaki. Koszty w euro to blisko połowa wszystkich kosztów, a niektóre pozycje podrożały nawet o 60 proc. – przyznaje Bertrand Le Guern, prezes Cyfry+.

Zapewnia, że spółce uda się utrzymać rentowność.

Skutki wzrostu kosztów częściowo zminimalizować ma wprowadzona podwyżka cen pakietów o średnio 4 proc., a z drugiej strony – oszczędności, które w skali roku sięgną 10–15 proc.

– Ograniczamy wydatki, m.in. na reklamę. Każdy kontrakt przed podpisaniem uważnie prześwietlamy i szukamy tańszych opcji. Zamroziliśmy też przyjęcia do firmy, choć jednocześnie nie przewidujemy zwolnień – podkreśla Bertrand Le Guern, który przyszedł do spółki z początkiem 2009 roku.

Pod jego kierownictwem operator, który kojarzony był z droższą ofertą, co daje mu choćby największy dochód na abonenta ze wszystkich platform, zmienił strategię na bardziej otwartą na masowy rynek.

Pierwsze kroki spółka zrobiła w 2008 roku, co zaowocowało dobrym IV kwartałem i pozyskaniem 300 tys. (wzrost o 27 proc.) klientów w całym 2008 roku.

– W tym roku zamierzamy pozyskać co najmniej taką samą liczbę klientów – zapowiada Bertrand Le Guern.

Dziś wyniki za I kwartał pokaże lider rynku Cyfrowy Polsat, w czwartek poznamy wyniki platformy n, należącej do Grupy TVN.

4,7 mln abonentów na koniec roku 2008 mieli Cyfrowy Polsat, Cyfra+ i platforma n