statystyki

"Co przesądza o powodzeniu firmy świadczącej usługi ogrodnicze"

Jacek Krzemiński09.04.2009, 21:03; Aktualizacja: 04.04.2013, 09:20
  • Wyślij
  • Drukuj

Trzy pytania do Romana Blocha, szefa firmy ogrodniczej Wirtua Garden - Czy przy kłopotach rynku mieszkaniowego popyt na usługi projektowania, zakładania i pielęgnacji ogrodów nie będzie spadał?



ROMAN BLOCH

szef firmy ogrodniczej Wirtua Garden

- Odkąd zaczął się boom w budownictwie mieszkaniowym, zleceń na takie usługi przybywa. Duża część właścicieli nowo wybudowanych domów jednorodzinnych to nasza potencjalna klientela. Rośnie też wartość zamówień, bo ogrody stają się coraz bardziej nowoczesne, klienci wymagają zastosowania nowinek technicznych i architektonicznych. Coraz większą popularnością cieszą się stawy kąpielowe - połączenie basenu z naturalnym zbiornikiem - i systemy automatycznego nawadniania ogrodów. Obecny kryzys nie przekłada się na liczbę nowych zleceń, bo jak wynika choćby ze statystyk GUS, zmniejszyła się liczba budów osiedli mieszkaniowych i bloków, ale nie domków jednorodzinnych. Kryzys co najwyżej przejawia się w tym, że klienci planują swe inwestycje z mniejszym rozmachem niż dotychczas.

Co przesądza o powodzeniu firmy świadczącej usługi ogrodnicze?

- Decydującym czynnikiem jest jakość i terminowość wykonywanych usług. Dużą rolę odgrywa również gwarancja na wykonane prace i późniejsze wsparcie pogwarancyjne. Zaprojektowanie i założenie ogrodu z pozoru wydaje się dosyć łatwe, a tak naprawdę wymaga odpowiedniej wiedzy i dużego doświadczenia. Dowodem na to, że firma je ma, jest ogród, który cieszy przez kolejne lata, a nie przysparza samych kłopotów. Jeśli klient jest zadowolony z usług pracowni projektowej i firmy ogrodniczej, to poleca ją swoim znajomym, dzięki czemu zdobywa się nowych klientów. Rekomendacja zadowolonych klientów to najlepsza reklama w tej branży. Duża liczba nowo powstałych firm ogrodniczych pomimo dobrego merytorycznego przygotowania plajtuje w kolejnych latach z powodu popełnionych błędów przy zakładaniu ogrodów i roszczeń gwarancyjnych klientów.

Czego firma ogrodnicza powinna unikać, podpisując umowę z klientem?

- Czym innym jest posiadanie teoretycznej wiedzy, a czym innym praktyka. Nikt nie potrafi przewidzieć choćby tego, czy podczas budowy oczka wodnego pojawi się woda gruntowa, co uniemożliwi prawidłowe rozłożenie folii na dnie zbiornika. Doświadczenie i wiedza praktyczna pozwala juz zawczasu przewidywać różne sytuacje i szukać odpowiednich dla nich rozwiązań. Wszystkie firmy ogrodnicze i projektujące zieleń powinny być dobrze przygotowane do konkretnej inwestycji, przejść wszelkie niezbędne szkolenia z danej tematyki. W umowach z klientami należy przede wszystkim unikać długoterminowych gwarancji na materiał roślinny. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy klient oprócz zlecenia na projekt i założenie ogrodu wykupuje w tej samej firmie abonament pielęgnacyjny i firma ma pełną kontrolę nad opieką nad roślinami.




Źródło:GP
serwisy tematyczne w GazetaPrawna.pl