• Dlaczego ludzie coraz częściej piszą blogi? Czy jest to podążanie za modą, czy coraz większa potrzeba uzewnętrzniania swoich poglądów w społeczeństwie?

- Ludzie coraz bardziej uświadamiają sobie, że mają teraz możliwości, dzięki którym mogą z dnia na dzień stworzyć swoje małe medium. Każdy, kto chce, może otworzyć sobie blog na Onecie, Interii czy innym potralu i informować świat o swoich pasjach, dzielić się swoją wiedzą, a nawet zamieszczać zdjęcia swoich dzieci.

Jest to z jednej strony potrzeba, do realizacji której pojawiły się teraz bardzo proste, skuteczne i, co ważne, darmowe narzędzia. Z drugiej strony, jest po trosze pewna moda. W pewnych środowiskach spotykają się ludzie i dziwią się, jeśli ktoś nie ma jeszcze własnego bloga.

• Czy blog jest lepszy od własnej strony www?

- Nie możemy mówić tutaj o wyższości bloga nad własną stroną www, bo blog jest właśnie stroną internetową, tylko pięć lat później. To obecnie jedna z najprostszych stron www, jakie znamy. Do jej prowadzenia nie jest potrzebna znajomość języka HTML, jak było w przypadku stron internetowych kilka lat temu. Nie są potrzebni też informatycy, administrator ani nikt inny. Internauci otrzymali narzędzie, które jest machiną informacyjną. W przeciwieństwie do stron z epoki Web 1.0, dzisiejsze strony dają nam dodatkowo możliwość nawiązania dialogu z użytkownikami, choćby przez komentarze i rozmowę z autorem.

• Czy na prowadzeniu własnego bloga można zarobić?

- Blog może być sposobem na zarabianie, ale nie dla wszystkich. Po pierwsze: trzeba pisać blog, który ma dużą liczbę czytelników. Wtedy możemy zacząć zarabiać małe pieniądze za pośrednictwem reklam kontekstowych Google lub za pośrednictwem sponsorów, którzy się do nas zgłoszą. Możemy też spróbować wejść w programy partnerskie z jakimiś markami, ale to z reguły działa dosyć słabo. Przeciętny blogger raczej nie jest w stanie zarabiać dużych pieniędzy.

• Ważne jest więc to, o czym się pisze. Raczej nie przyciągniemy uwagi czytelników rozwodząc się na temat swoich codziennych problemów...

- Chyba że jest się Dodą. Wiadomo, że jeżeli osoba, która pisze, jest uznanym ekspertem w danej dziedzinie, to przyciągnie do siebie więcej osób niż blog osoby nieznanej. Dlatego zanim zasiądziemy do pisania, warto zastanowić się wcześniej nad tematem bloga. Większym powodzeniem będą cieszyły się zagadnienia niszowe. Przykład: zamiast pisać ogólnie o telefonach komórkowych, lepiej pisać o akcesoriach do iPhonów. Szeroki temat może już nie być tak interesujący, ponieważ takie blogi albo już istnieją, albo mniej interesują internautów.

• KRZYSZTOF URBANOWICZ

przedsiębiorca i blogger, autor blogga eksperckiego Media Cafe Polska, pasjonat nowych mediów, były dziennikarz w mediach francuskich i polskich. Obecnie: prezes Mediapolis, dyrektor na Europę Wschodnią 5W Mignon-Media