statystyki

Apple odcina kupony od sukcesu. I myśli o trudnej przyszłości

autor: Rafał Hirsch07.11.2018, 08:00; Aktualizacja: 07.11.2018, 09:09
Najnowsze dane wskazują, że przestał rosnąć cały rynek smartfonów na świecie.

Najnowsze dane wskazują, że przestał rosnąć cały rynek smartfonów na świecie.źródło: Bloomberg
autor zdjęcia: Kiyoshi Ota

Najbardziej wartościowa firma na świecie od pewnego czasu sprawia wrażenie spółki, która nie do końca wie, co będzie dalej. Rynek smartfonów przestał się rozwijać, a nowych pomysłów na rozwój brak.

Akcje Apple’a po publikacji tydzień temu wyników za ostatni kwartał spadły w ciągu jednego dnia o blisko 7 proc. Dla spółki był to najgorszy dzień na giełdzie od 2014 r.

Od tamtej chwili Apple nie jest już jedyną spółką świata, której wartość rynkowa przekracza bilion dolarów. Udawało jej się utrzymywać powyżej tego okrągłego i przemawiającego do wyobraźni poziomu przez trzy miesiące, ale na początku tego tygodnia Apple był wart „tylko” 974 mld dol.

Jak na tak wysoko wycenianą firmę, model biznesowy Apple’a był w ostatnich latach zaskakująco prosty. Zdecydowana większość przychodów i zysków osiąganych przez spółkę pochodzi ze sprzedaży jednego produktu – iPhone’a. Teraz okazało się, że ta sprzedaż przestała rosnąć. Wartościowo Apple nadal na swoim kluczowym wynalazku zarabia coraz więcej – zanotował wzrost aż o 29 proc., ale tylko dlatego, że kolejne modele smartfona udaje mu się sprzedawać coraz drożej. Jeśli chodzi o liczbę sprzedanych egzemplarzy, to w ostatnim kwartale była ona prawie taka sama jak rok temu.

Najnowsze dane wskazują, że przestał rosnąć cały rynek smartfonów na świecie. W III kwartale sprzedano ich o 6 proc. mniej niż rok wcześniej. Sytuacja wyglądałaby jeszcze gorzej, gdyby nie szybko rosnąca sprzedaż urządzeń produkowanych przez chińskie Huawei i Xiaomi. Sprzedaż Samsunga spadła aż o 13 proc. Wygląda więc na to, że problem Apple’a z dalszym zwiększaniem zbytu iPhone’ów to element szerszego zjawiska – popyt na smartfony najwyraźniej spada. Rynek zapewne już się nimi nasycił. Już sam ten fakt każe się zastanawiać nad tym, co dalej z Apple’em.


Pozostało jeszcze 58% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Komentarze FB:

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane