Francuzi, którzy do tej pory prowadzili w europejskim rankingu ekologicznym kierowców, stracili pozycję lidera na rzecz Portugalczyków - wynika z zestawienia opublikowanego przez francuską Agencję ds. Kontroli Energii (Ademe).

Ademe opublikowała w tym tygodniu swój doroczny ranking za 2010 rok dotyczący czystej motoryzacji w 15 krajach Europy Zachodniej.

Z badania wynika, że w roku ubiegłym to właśnie portugalscy kierowcy najmniej zanieczyszczali środowisko. Pojazd z tego kraju emitował średnio 129 g CO2 na kilometr. Tuż za Portugalią uplasowały się ex aequo Francja i Dania z wynikiem 130 g CO2 na kilometr.

Francuskie media podkreślają, że choć ich kraj utrzymał się w ścisłej czołówce, to jednak spadł na drugą pozycję w porównaniu z tym samym rankingiem Ademe z 2009 roku.

Na końcu przebadanej stawki krajów Europy Zachodniej i skandynawskich znalazły się Niemcy i Szwecja z wynikiem odpowiednio 152 g i 153 g dwutlenku węgla na kilometr.

Badanie zauważa, że ogólnie w skali europejskiej ilość CO2 wydalanego przez samochody spadła o 45 g w ciągu ostatnich 15 lat i o 5 g przez ostatni rok.

Ten spadek specjaliści tłumaczą - oprócz zwiększenia się świadomości ekologicznej - wieloma innymi czynnikami.

Szacuje się, że pojazdy samochodowe powodują około 33 proc. ogólnej emisji CO2 na świecie

Jednym z nich są regulacje na poziomie unijnym, wskazujące koncernom samochodowym granice dopuszczalnej emisji gazów cieplarnianych.

Nie bez znaczenia są też wprowadzone w niektórych państwach, m.in. we Francji, premie z budżetu dla tych kierowców, którzy pozbywają się starych, ponad dziesięcioletnich, trujących środowisko pojazdów, i kupują nowe, bardziej ekologiczne.

Inną przyczyną zmniejszenia się emisji CO2 jest pojawienie się na rynku coraz większej liczby modeli o napędzie hybrydowym lub elektrycznym.

Do zmiany zachowań kierowców na bardziej ekologiczne doprowadził w ostatnim czasie także wzrost cen benzyny na rynkach światowych.

Szacuje się, że pojazdy samochodowe powodują około 33 proc. ogólnej emisji CO2 na świecie.