Leasing pojazdów ciężarowych oraz boom na auta z kratką – to dwa filary, na których opierało się w 2010 roku ożywienie w branży leasingowej. Łącznie wartość rynku leasingu wzrosła w ubiegłym roku o prawie 19 proc., do 27,3 mld zł. To oznacza, że branża może już zapomnieć o kryzysie finansowym, który spowodował, że po wielu latach wzrostów w 2009 r. rynek najmu odnotował drastyczny spadek.

Jak mówi Marcin Nieplowicz, dyrektor ds. statystyki i monitorowania rynku w Związku Polskiego Leasingu, w ubiegłym roku ożywienie było widać we wszystkich kategoriach leasingu. Prym wiodła motoryzacja, ale coraz lepiej radziły sobie także najem maszyn (wzrost o 11,6 proc.) czy finansowanie nieruchomości (spadek o 23 proc. w porównaniu z 2009 rokiem, ale w ostatnich miesiącach ubiegłego roku ten segment odnotował wzrost dynamiki sprzedaży).

Najbardziej sytuacja poprawiła się w segmencie pojazdów ciężarowych. W całym ubiegłym roku wartość leasingu tych aut wzrosła o 34 proc., do 4,3 mld zł. Jednak w ostatnim kwartale wzrost wynosił już 77 proc. To dobry prognostyk na przyszłość, bo kryzysowe kłopoty branży w 2008 roku rozpoczęły się właśnie od pogarszających się wyników leasingu w branży transportowej.

– Ten rok przyniesie dalsze wzrosty finansowania pojazdów ciężarowych oraz maszyn – twierdzi Nieplowicz.

Dodaje, że przyczyną będą ożywienie inwestycji w małych i średnich przedsiębiorstwach, którego branża oczekuje w drugiej połowie roku, oraz konieczność wymiany parku maszynowego przez firmy transportowe spowodowana przez wejście w życie wyższych norm emisji spalin.

Cały rynek urośnie w tym roku o 13 proc., a jego wartość osiągnie 30,8 mld zł. Będzie to wynik niższy od zanotowanego w rekordowych 2007 i 2008 roku.

Jedynym obszarem, w którym ZPL oczekuje spadków, jest segment aut osobowych i dostawczych. To efekt rekordowego zainteresowania ze strony firm samochodami z kratką, które z powodu zmian w przepisach podatkowych miało miejsce w ostatnich miesiącach 2010 roku.

Z danych ZPL wynika, że największą firmą leasingową w Polsce na koniec 2010 roku był Europejski Fundusz Leasingowy, który sfinansował inwestycje o wartości 3,2 mld zł (wzrost o 20 proc. w porównaniu z 2009 rokiem). Za nim plasują się Reiffeisen Leasing (2 mld zł i wzrost o 47 proc.) oraz BRE Leasing (1,9 mld zł i 3 proc.). Spadki sprzedaży odnotowały firmy, które specjalizują się w obsłudze sektora nieruchomości. Jednak w tym roku także i one powinny rosnąć. ZPL prognozuje, iż leasing nieruchomości czeka wzrost o ponad 16 proc.