Tomasz Waryszak

„Jak zarabiać na kryptowalutach”

Helion/OnePress, Gliwice 2019

Entuzjasta kryptowalut i ekonomiczny samouk Tomasz Waryszak zebrał w tej książce wiele rad dla tych, którzy chcieliby podzielić jego pasję. Jest tu sporo wiedzy o historii bitcoina i innych walut czy regulacji prawnych rynku, ale też konkretne wskazówki dla inwestorów. Do tego Waryszak deklaruje się jako zwolennik szkoły austriackiej, nie ukrywa, że kryptopieniądz jest dla niego szansą na realizację libertariańskiej utopii. Książkę rozpoczyna zresztą obszerny cytat z „Atlasa zbuntowanego” Ayn Rand. 

Robert Manikowski

„Projektowanie systemów podwyżkowych”

Wolters Kluwer, Warszawa 2019 

W teorii przyznanie podwyżki nie jest niczym złożonym. Ale w praktyce zanim do tego dojdzie, pojawić się musi wiele ważnych pytań: komu? ile? kiedy? czego domagać się w zamian? Robert Manikowski to praktyk zarządzania zasobami ludzkimi (ZZL) z perspektywą akademicką oraz doradczą. Jego pomoc w odpowiedzi na podwyżkowe dylematy może być dla wielu menedżerów oraz przedsiębiorców nieoceniona. Zwłaszcza że przez wiele lat antypracowniczy klimat polskiej gospodarki sprawiał, że na sensowną rozmowę o polepszaniu warunków zatrudnienia zazwyczaj w ogóle nie było miejsca.

Inga Bielińska, Zofia Jakubczyńska

„Jeden na jeden. Odważne rozmowy z pracownikami. Dialogi i praktyczne ćwiczenia”

MT Biznes, Warszawa 2018

Tu również mamy do czynienia z tematyką, którą do tej pory u nas się nie zajmowano. Bo rozmowy z pracownikami nie miały na poprzednich etapach polskiego kapitalizmu opinii szczególnie istotnych – zarządzanie zasobami ludzkimi odbywało się na zasadzie improwizacji. Trochę krzyku, trochę obietnic, trochę uwodzenia i dużo pozorów oraz faktycznej obojętności. Inga Bielińska i Zofia Jakubczyńska proponują podejście odmienne. Ich metoda jest autorska, bo oparta na empatii. Nominacja dla tej książki to także wyraz uznania dla nich właśnie za tę tytułową odwagę.

Krzysztof Safin, Izabela Koładkiewicz (red.)

„Zarządzanie firmą rodzinną. Kluczowe wyzwania”

Poltext, Warszawa 2019

Akademicy Krzysztof Safin i Izabela Koładkiewicz zebrali teksty wielu innych znakomitych znawców tematu firm rodzinnych i teoretyków zarządzania przedsiębiorstwami. Najpierw dostajemy rozbudowaną część wstępną, która zawiera podstawowe informacje na temat samego zjawiska (modele firm rodzinnych, cechy tych specyficznych form działalności biznesowej). Potem autorzy przechodzą do konkretów: jak zarządzać personelem w firmie, gdzie to, co służbowe, przeplata się z tym, co rodzinne? Jak kontrolować wybuchające na tym tle konflikty? Jak poradzić sobie z palącym problemem sukcesji? Całość wieńczą studia przypadków konkretnych firm rodzinnych, jak Jabłkowscy, Grycan, Mokate.

Robert Bokacki

„Leadership toolbox. Narzędzia nowoczesnego menedżera”

MT Biznes, Warszawa 2018

Zawsze będzie zapotrzebowanie na książki o przywództwie pisane przez Polaków dla Polaków. Bo wiele dobrych poradników zagranicznych (głównie amerykańskich) nie uwzględnia naszej specyfiki. I nie ma większego znaczenia, że nasi autorzy koniec końców i tak odwołują się do sytuacji zza oceanu. Ważne, że przepuszczają to przez własny filtr, osadzając w rodzimym tu i teraz. Książka Roberta Bokackiego zrodziła się z projektu „zarządzać po ludzku” – na skrzynkę z narzędziami dobrego przywódcy złożyły się uwagi z pracy z polskimi menedżerami. I nawet jeśli Bokacki odwołuje się do Briana Tracy’ego czy Winstona Churchilla oraz trochę zbyt często sięga po anglicyzmy (tytuł!), to i tak jest to książka swojska. W pozytywnym tego słowa znaczeniu.

Michał Szafrański

„Zaufanie, czyli waluta przyszłości. Moja droga od zera do siedmiu milionów z bloga”

Grupa Wydawnicza Relacja, Warszawa 2018

Michał Szafrański to facet, który zasłynął z blogiem „Jak oszczędzać pieniądze”, zaś jego książka „Finansowy ninja” stała się bestsellerem. Już wcześniej Szafrański dowiódł, że umie pisać rzeczy, które ludzie chcą czytać – był np. autorem pierwszego w Polsce przewodnika po systemie operacyjnym Windows 95. Książka „Zaufanie” to próba wejścia Szafrańskiego w rolę „mówcy motywacyjnego” na wzór amerykański. „Zaufanie” to poradnik stapiający w jedno pytania „jak żyć?” i „jak robić pieniądze?”. Biorąc pod uwagę pracowitość i charyzmę autora – cel jest na wyciągnięcie ręki.

Patrycja Załuska

„Restart kariery. Zbuduj swoją przewagę na rynku pracy”

Poltext, Warszawa 2019

Autorka wychodzi z założenia, że konieczność „wymyślenia siebie na nowo” na rynku pracy było, jest lub będzie udziałem miażdżącej większości z nas. Jej celem było więc napisanie poradnika, który pracownikowi w tym trudnym momencie pomoże. W książce rozbija tę pomoc na trzy etapy: podnieś się, przygotuj się i działaj. Każdy z tych etapów to jednocześnie jeden z rozdziałów książki. Patrząc na ich objętość – najważniejszy jest oczywiście ten trzeci. Momentami Załuska trochę przesadza. Zwłaszcza gdy raz za razem próbuje wbić czytelnikowi do głowy, że „pewność zatrudnienia” to anachronizm. Ale i tak jest to książka, z której niejeden czytelnik może mieć masę pożytku.

Franciszek Migaszewski

„Finansowanie startupów. Jak negocjować z inwestorem?”

Poltext, Warszawa 2019

Negocjacje są stresujące. A gdy w grę wchodzą duże pieniądze, to sprawa jeszcze bardziej się komplikuje. Jak negocjować? Franciszek Migaszewski daje czytelnikowi wiele praktycznych rad na ten temat. Wyjaśnia, co to takiego jest BATNA. Mówi o tym, jak i kiedy korzystać z porad prawnika. A kiedy trzeba stanąć z problemem twarzą w twarz. Przypomina, że umowę pisze się na czas wojny, a nie pokoju. I że walka o władzę większości biznesowych przedsięwzięć raczej nie ominie. Dobry, przejrzyście napisany poradnik bez pustosłowia.

Andrzej Jeznach

„Szef, który myśli. Bo warto i się opłaca”

Helion/OnePress, Gliwice 2018

Kiedyś to filozofowie zasiadali na cesarskim tronie. A jeśli do tego filozof jest człowiekiem, któremu udało się osiągnąć biznesowy sukces, to taki przykład niezwykle pociąga. Andrzej Jeznach jest menedżerem i autorem próbującym wpisać się właśnie w to marzenie o przedsiębiorcy idealnym: mądrym i skutecznym. „Szef, który myśli. Bo warto i się opłaca” jest poradnikiem zarządzania, który w świadomy sposób odwołuje się do dziedzictwa „organizacji turkusowej” – opartej na ideach współpracy, innowacyjności i otwartości. Dodaje to tego jeszcze mądrość. Ciekawa propozycja.

Justyna Matras, Rafał Żak

„Trener w rolach głównych. Podręcznik pracy trenera”

PWN, Warszawa 2018

Branża trenerów biznesu należy od lat do najbardziej dynamicznych, zaś jej rynek mocno się sprofesjonalizował. Pojawiło się więc też zapotrzebowanie na dobre podręczniki. „Trener w rolach głównych” Justyny Matras i Rafała Żaka jest taką propozycją. To książka edukacyjna połączona z systematycznym wykładem przedmiotu. Przeznaczona zarówno do uczenia się, jak i do okazjonalnego korzystania przez bardziej doświadczonych trenerów. Wydawca zadbał także o to, by była niebrzydko wydaną publikacją, co w tego typu przypadkach również ma niebagatelne znaczenie.