Geovita, ITG i Nysa Gaz zostaną sprzedane, PGNiG Poszukiwania i PGNiG Technologie w przyszłym roku mają trafić na giełdę, część spółek czeka konsolidacja – wynika z przedstawionej w środę aktualizacji strategii PGNiG do roku 2014. W efekcie liczba podmiotów w grupie kapitałowej ma spaść z obecnych 53 do 14.
Geovita, ITG i Nysa Gaz zostaną sprzedane, PGNiG Poszukiwania i PGNiG Technologie w przyszłym roku mają trafić na giełdę, część spółek czeka konsolidacja – wynika z przedstawionej w środę aktualizacji strategii PGNiG do roku 2014. W efekcie liczba podmiotów w grupie kapitałowej ma spaść z obecnych 53 do 14.
Spółka zmniejszy też zatrudnienie. Już zmniejszono liczbę stanowisk kierowniczych – z 677 do 379, w styczniu ruszy program dobrowolnych odejść, z którego według zarządu skorzysta ok. 900 osób (11 proc. załogi). Oznacza to konieczność utworzenia rezerwy, która odbije się na wynikach spółki za IV kw. 2012 r.
– Za dwa lata chcemy być nowoczesną, multienergetyczną firmą, znakomicie radzącą sobie w nowych realiach rynkowych – tłumaczy zmiany Grażyna Piotrowska-Oliwa, prezes zarządu PGNiG. Te nowe realia to rozpoczynający się w 2013 r. proces liberalizacji rynku.
Inwestorzy pozytywnie odebrali plany koncernu. Kurs na GPW wzrósł po publikacji strategii o 5 proc., do 5,25 zł. – To uporządkuje pomysły na obszary biznesowe w ramach koncernu od strony kosztowej i sprzedażowej – mówi o nowej strategii Kamil Kliszcz z DI BRE Banku.
Koncern chce skupić się na poszukiwaniach i wydobyciu (do 2015 r. zwiększy własne wydobycie gazu z 4,3 do 6,2 mld m sześc. rocznie) oraz sprzedawać jednocześnie gaz i prąd. PGNiG stawia na budowę nowych bloków energetycznych zasilanych gazem w Stalowej Woli, Żeraniu i Łagiszy (wczoraj spółka podpisała list intencyjny z Tauronem w sprawie budowy tam bloku o mocy 400 MW), zainwestuje w spalanie biomasy budowę małych siłowni wytwarzających prąd i ciepło. Nowa strategia ma do 2020 r. dać ok. 15 mld zł korzyści.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama