Nomura przeanalizował wszystkie scenariusze dotyczące Możejek (...)., sytuacja makroekonomiczna jest trudna, wycena rafinerii jest na niskim poziomie. Nomura skontaktował się z 30 potencjalnymi inwestorami, ale oferty nie były zadowalające" - powiedział Krawiec.
Dodał, że "zarząd rekomenduje, by kontynuować proces zwiększania wartości tej firmy w grupie". "Nie będziemy kontynuować procesu sprzedaży" - stwierdził Krawiec.
Prezes Orlenu poinformował, że decyzja ta została zaakceptowana przez radę nadzorczą spółki. Nie wykluczył, że w przyszłości, gdy pojawią się lepsze warunki rynkowe, koncern wróci do sprzedaży Możejek.
Krawiec poinformował też, że spodziewa się, że zaktualizowana strategia PKN Orlen zostanie opublikowana we wrześniu.
Należąca do Grupy Orlen litewska spółka Orlen Lietuva (do kwietnia 2009 AB Mazeikiu Nafta) zajmuje się przetwarzaniem ropy naftowej - jej rafineria znajduje się w okolicy Możejek. PKN Orlen przejął kontrolny pakiet akcji litewskiej rafinerii w połowie grudnia 2006 r. - od Yukos International UK B.V. 53,70 proc. za 1,49 mld dol., a od rządu Litwy - 30,66 proc. za ponad 852 mln dol.
Na rentowność spółki wpływają problemy logistyczne. W 2006 r. rosyjski Transnieft zawiesił dostawy ropy do rafinerii w Możejkach, tłumacząc to awarią odcinka ropociągu "Przyjaźń", którym rosyjska ropa płynęła do przejętej przez Orlen rafinerii. W związku z tym ropa do rafinerii Orlen Lietuva dostarczana jest tankowcami i koleją. Ponadto w 2008 r. państwowe Koleje Litewskie rozebrały część torów na trasie umożliwiającej krótszy i tańszy transport paliw z rafinerii w Możejkach.
Premier Donald Tusk poinformował w maju 2011 r., że jeśli PKN Orlen uzna, iż trzeba sprzedać rafinerię w Możejkach, to on nie będzie politycznie blokował tej decyzji.
Dodał jednak, że jeśli we wspólnym interesie Polski i Litwy jest utrzymywanie Możejek w grupie Orlenu, to oba państwa powinny zrobić wszystko, aby praca Możejek odbywała się "w możliwie dobrych warunkach".
Orlen Lietuva jest jedyną rafinerią ropy w krajach bałtyckich, posiadającą dominującą pozycję na rynkach Litwy, Łotwy i Estonii. Spółka wykorzystuje trzy główne kanały sprzedaży produktów paliwowych, jakimi są litewski rynek lokalny, eksport lądowy na Łotwę i Ukrainę oraz do Polski i Estonii, a także eksport drogą morską do Europy Zachodniej i USA z wykorzystaniem terminalu Klajpedos Nafta.