Średnie oprocentowanie lokat dla firm jest o 1 pkt proc. niższe od odsetek oferowanych przez banki osobom fizycznym. Ale finansiści przypominają, że przedsiębiorcy, którzy trzymają w bankach większe kwoty, mogą negocjować wysokość oprocentowania.
Średnie oprocentowanie lokat dla firm jest o 1 pkt proc. niższe od odsetek oferowanych przez banki osobom fizycznym. Ale finansiści przypominają, że przedsiębiorcy, którzy trzymają w bankach większe kwoty, mogą negocjować wysokość oprocentowania.
W kwietniu wartość lokat zakładanych w bankach przez polskie firmy urosła do prawie 230 mld zł. Według Komisji Nadzoru Finansowego od początku roku depozyty przedsiębiorstw zwiększyły się o prawie 10 mld zł.
Firmy trzymają pieniądze w bankach, choć oprocentowanie nie jest wysokie. Średnie odsetki nie przekraczają 3 – 3,5 proc. To mniej niż instytucje finansowe proponują osobom fizycznym.
Taki poziom oprocentowania nie chroni oszczędności przed spadkiem wartości z powodu inflacji (wzrosła w kwietniu do 4,5 proc.). Wyjątkiem jest depozyt miesięczny i dwumiesięczny dla osób fizycznych prowadzących firmy, proponowany przez Idea Bank. Na takiej lokacie można zarobić ponad 8 proc. rocznie.
– To znacznie odbiega od tego, co oferują inne banki, ale trzeba zwrócić uwagę na szczegóły tej oferty. To wysokie oprocentowanie można otrzymać tylko dla kwoty do 10 tys. zł; do tego przedsiębiorca może mieć tylko jeden taki depozyt – mówi Agata Szymborska-Sutton z Tax Care.
Jeśli kwota lokaty jest wyższa, oprocentowanie spada do 4,85 proc. To nadal najwięcej na rynku wśród lokat miesięcznych, ale takie oprocentowanie nie odbiega radykalnie od tego, co oferują inne banki. Średnia dla lokat jednomiesięcznych dla firm wynosi poniżej 3 proc., a dla depozytów półrocznych nieco przekracza 3,5 proc.
– W czołówce lokat dla mikro i małych przedsiębiorców, niezależnie od okresu, na jaki są one zakładane, widać wyraźnie rywalizację dwóch banków: FM Banku i Idea Banku. Trudno się temu dziwić, bowiem obydwie instytucje specjalizują się w obsłudze małych firm – mówi Agata Szymborska-Sutton.
Eksperci twierdzą jednak, że klient korporacyjny jest zainteresowany przede wszystkim depozytami zakładanymi na krótki czas.
– Przedsiębiorca chce zwykle tylko chwilowo przetrzymywać środki na przyszłe inwestycje. Niewiele firm utrzymuje depozyty po to, by mieć z nich odpowiednie dochody – mówi Teresa Matoga, dyrektor pionu klientów MSP w BNP Paribas Polska.
Jednak poziom oprocentowania jest bardzo ważny dla przedsiębiorców. Bankowcy zwracają uwagę, że przy większych kwotach przedsiębiorcy mogą negocjować wysokości odsetek.
– Firmy, które współpracują z nami na stałe, mają indywidualnie warunki współpracy; dotyczy to także stawek oprocentowania produktów depozytowych. Jeśli przedsiębiorstwo lokuje środki w kwotach wyższych niż 25 tys. zł, może negocjować wysokość odsetek – mówi Sabina Salamon z Deutsche Bank PBC.
W większości banków kwota lokaty, która umożliwia negocjowanie wysokości oprocentowania, jest wyższa. – U nas negocjacje są możliwe od 100 tys. zł – mówi Teresa Matoga.
Dla większości przedsiębiorców ważny jest też dostęp do zdeponowanych pieniędzy w każdym momencie bez utraty odsetek. Coraz częściej więc banki proponują firmom konta oszczędnościowe, na których oprocentowanie jest porównywalne z depozytami. W BNP Paribas odsetki na takim koncie wynoszą 4 proc. Najczęściej jeden przelew w miesiącu z takiego konta jest bezpłatny, a wszystkie pozostałe kosztują po kilka złotych.
O czym warto wiedzieć
● Przy lokatach dla firm mających osobowość prawną podatek od zysków kapitałowych nie jest pobierany; przedsiębiorca dolicza zysk z lokaty do swoich dochodów i od tego płaci podatek od zysków.
● Najwyższe oprocentowanie może uzyskać przedsiębiorca, który ma w banku konto, a lokatę założy przez internet.
● Oprocentowanie w granicach 3 – 4 proc. można otrzymać na firmowym koncie oszczędnościowym.
● Alternatywą dla depozytów bankowych mogą być inwestycje giełdowe i kupno jednostek funduszy inwestycyjnych – wiąże się z tym jednak większe ryzyko, ale też wyższy potencjalny zysk.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama