Castorama stosowała niezgodne z prawem postanowienia we wzorach umów, określających m.in. koszty, zakres montażu zakupionych towarów i zasady gwarancji - uznała prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, podał Urząd w czwartkowym komunikacie.

Castorama sprzedaje materiały budowlane, wykończenia wnętrz oraz elektryczny sprzęt gospodarstwa domowego.

UOKiK poinformował, że spółka zobowiązała się do zmiany tych praktyk. Prezes Urzędu nałożyła na firmę obowiązek wykonania tego zobowiązania oraz złożenia sprawozdania o stopniu jego realizacji.

W przypadku niewykonania tego obowiązku, przedsiębiorcy grozi kara do 10 tys. euro za każdy dzień zwłoki.

Urząd zaznaczył, że nie kwestionuje prawa do podwyższania ceny w przypadku zmiany VAT

UOKiK wyjaśnił, że przedsiębiorca w umowach zastrzegał sobie możliwość podwyższenia ceny za towar oraz wynagrodzenia za wykonanie usługi montażu - mebli kuchennych, parkietów i paneli - w przypadku zmiany przepisów o VAT. Firma nie dawała klientowi możliwości odstąpienia od umowy.

"Jeśli pomiędzy datą zawarcia umowy, a dokonaniem montażu nastąpiłby wzrost podatku VAT, to zgodnie z kwestionowanym postanowieniem Castorama, w chwili wystawiania faktury po wykonaniu usługi, byłaby uprawniona do podwyższenia uprzednio uzgodnionej ceny" - podkreślił UOKiK.

Urząd zaznaczył, że nie kwestionuje prawa do podwyższania ceny w przypadku zmiany VAT. Jednak zgodnie z prawem, w wypadku zmiany istotnych warunków umowy, np. ceny, konsument musi mieć prawo zrezygnowania z zakupu.

Według UOKiK, "przedsiębiorca nie informował, że gwarancja na sprzedany towar nie wyłącza, nie ogranicza, ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową, czyli prawa do składania reklamacji"