W pakietach dla starszych turystów są darmowe ubezpieczenia, opieka medyczna na miejscu, wycieczki autokarowe. Neckermann uruchomił program Travel Senior, który oferuje starszym klientom zniżki do 20 proc. – Zainteresowanie jest ogromne. Rozpoczęliśmy sprzedaż oferty miesiąc temu, a już sprzedaliśmy blisko 40 proc. miejsc – powiedziała nam Magdalena Plutecka-Dydoń z tego biura.

W ubiegłym roku 10 procent klientów Neckermanna stanowiły osoby po 55. roku życia. Z szacunków biura wynika, że w tym roku liczba ta wzrośnie do 15 proc., czyli ponad 22 tys. osób. Mniejsze Alfa Star do tej pory sprzedało 11 tys. wczasów seniorom. – To tendencja zwyżkowa. W ubiegłym roku wysłaliśmy na wczasy 14,1 tys. seniorów. W tym roku powinno to być 15,5 tys. osób – mówi Małgorzata Kozakowska z Alfa Star.

– Seniorzy to około jedna trzecia naszych klientów. A będzie ich jeszcze więcej. Potencjał w tej grupie jest bardzo duży – mówi nam Blanka Szpadzińska z Centrum Turystyki Oskar, które specjalizuje się w wycieczkach na Bałkany.

Ale prawdziwa walka biur podróży dla osób po pięćdziesiątce dopiero się rozpoczyna. Powstają strony internetowe, które prezentują oferty podróży wyłącznie dla nich, bo i firmy muszą przestawić się na innych klientów. Wiedzą, że z czasem podróżować będzie ich tyle samo, co 20-, 30- i 40- -latków razem wziętych.

To, przez co Niemcy czy Francuzi przeszli 20 temu, my dopiero zaczynamy. Według danych, jakie uzyskaliśmy w Instytucie Turystyki, uczestnictwo osób w wieku 50+ w wyjazdach zagranicznych Polaków stale rośnie. W 2005 roku osoby te stanowiły 16 proc. ogółu. W 2007 roku już 23 proc. Z drugiej strony czterdziestolatków było odpowiednio tylko 11 i 15 proc. W minionym roku mimo kryzysu już jedna czwarta wszystkich wyjeżdżających za granicę to byli ludzie po pięćdziesiątce (i tylko 13 proc. czterdziestolatków). W tym roku wynik ma być jeszcze lepszy.