Co dziesiąte sprzedawane auto ma kratkę. 14 tys. aut z kratką zarejestrowano w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy roku – wynika z szacunków Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar. W lipcu takich aut przybyło 4344 (wzrost w stosunku do czerwca o ponad 40 proc.). W maju były to 2004 pojazdy, a w kwietniu 787. Kupujący takie auta korzystają z interpretacji podatkowej pozwalającej odliczać cały VAT od ceny zakupionego auta i zużytego paliwa. Od stycznia odliczenie od ceny ma zostać ograniczone do 60 proc. podatku, nie więcej niż 6 tys. zł, a odliczenie od paliwa ma zniknąć.

Z danych Samar wynika, że tego typu samochody kupują głównie firmy (około 70 proc. sprzedaży), a resztę osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Udział samochodów z kratką w segmencie aut firmowych przekroczył 10 proc.

Rosnąca sprzedaż tego typu samochodów nie rekompensuje spadków wśród innych samochodów trafiających do firm. W tym roku przedsiębiorcy kupili o ponad 25 proc. mniej samochodów osobowych niż rok temu. Efekt jest taki, że udział przedsiębiorców w zakupach samochodów na rynku polskim spadł do nieco ponad 43 proc. (w 2008 roku 48 proc.).

Ponad 67 proc. aut kupionych przez przedsiębiorstwa sfinansowały firmy leasingowe i zajmujące się wynajmem długoterminowym. Ich udział był mniejszy o blisko 1/3 niż rok temu.