Klient, który zapłacił w internecie kartą np. za wycieczkę lub bilet lotniczy, może otrzymać zwrot wszystkich pieniędzy w przypadku bankructwa dostawcy usługi.

1 Zamiast praw konsumenckich

Jeśli ktoś planuje wakacyjny wypoczynek i chce wykupić wycieczkę lub bilet na samolot, to dobrym rozwiązaniem jest dokonanie płatności kartą płatniczą lub kredytową. Jeśli bowiem usługa nie zostanie zrealizowana, bo np. biuro podróży upadło albo standard wycieczki był dużo gorszy niż wynikało to z umowy, można zwrócić się do banku z prośbą o odwołanie transakcji. Nie jest to możliwe, jeśli za usługę zapłaciliśmy przelewem, a tym bardziej gotówką. Obciążenie zwrotne, czyli charge back, można wykorzystać też w przypadku kupowania innych usług lub produktów w internecie. Jeśli po dokonaniu płatności kartą sprzedawca nie dostarczył towaru lub usługa nie została wykonana, można się domagać cofnięcia transakcji.
Ta usługa nie ma związku z uprawnieniami do zwrotu towaru, które wynikają z obowiązującego w Polsce prawa konsumenckiego. Jest to system całkowicie odmienny, wynikający z międzynarodowych przepisów, które na całym świecie stosują Visa i MasterCard.
To jest tylko część artykułu, zobacz pełną treść w e-wydaniu Dziennika Gazety Prawnej: Bezpiecznie płacić kartą.
W pełnej wersji artykułu znajdziesz TRZY pozostałe porady.