Co robić kiedy biuro podróży nie wywiązuje się z umowy?

Hotel miał mieć 5 gwiazdek a trafiliście do obskurnego motelu? A może dotarliście na miejsce, ale biuro nie pomyślało o umożliwieniu wam powrotu do domu? Takie problemy co roku czekają wielu wczasowiczów. Jak radzić sobie w sytuacji, w której wakacyjny pośrednik po przyjęciu pieniędzy przestał troszczyć się o dobro klienta?

  • Zanim podpiszecie umowę <BR><BR>
Zanim na umowie z biurem podróży postawimy podpis dobrym pomysłem jest zebranie jak największej liczby opinii o działalności pośrednika i jego agenta. Przy najmniejszych wątpliwościach co do jego wiarygodności warto wszystko wyjaśnić. To ty płacisz pieniądze i wyruszasz, często w nieznane. Przydatnym narzędziem jest w takiej sytuacji rejestr Departamentu Turystyki Ministerstwa Gospodarki i Centralna Ewidencja Organizatorów i Pośredników Turystycznych.
  • Za co nie odpowiada organizator<BR><BR>

Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych to organizator bierze na siebie odpowiedzialność za spełnienie warunków umowy. Jedynymi odstępstwami od tej zasady są sytuacje, w których niespełnienie warunków spowodował klient, lub sytuacja była związana z działaniami osób trzecich i zdarzeniami losowymi, których nie można było uniknąć lub przewidzieć. Mimo to organizator ma obowiązek udzielić pomocy poszkodowanemu klientowi.
  • Usługi zastępcze <BR><BR>
Zgodnie z artykułem 16 ustawy, kiedy z winy organizatora, klient nie może skorzystać z istotnych usług, wymienionych w programie imprezy, organizator ma obowiązek nieodpłatnie udostępnić zastępcze atrakcje tej samej jakości, lub, jeżeli usługa była niższej jakości, obniżyć na wniosek klienta cenę. W sytuacji, w której jest to niemożliwe, lub klient nie wyraził na to zgody i odstąpił od umowy, organizator musi bez obciążania go kosztami, zapewnić mu powrót do miejsca rozpoczęcia imprezy, lub innego uzgodnionego miejsca na warunkach nie gorszych niż określone w umowie.
  • Czy organizator może zarządać dodatkowych opłat za świadczenia zastępcze? <BR><BR>

 Cena, którą ustalono w umowie może zostać podwyższona tylko jeżeli mówi tak jeden z jej zapisów, a organizator udokumentuje wpływ na podwyższenie ceny z powodu wzrostu kosztów transportu, wzrostu opłat urzędowych, podatków itp. oraz wzrostu kursu waluty. Klient nie może zostać obciążony za organizowanie świadczeń zastępczych. Również kiedy klient odstąpi z umowy z powodu nie wywiązania się z warunków przez organizatora, nie może zostać od niego pobrana kara umowna a klient może zażądać naprawienia szkody wynikłej z sytuacji, której winny jest organizator.
  • Czy organizator może zażądać dodatkowych opłat za świadczenia zastępcze? <BR><BR> Cena, którą ustalono w umowie może zostać podwyższona tylko, jeżeli mówi tak jeden z jej zapisów, a organizator udokumentuje wpływ na podwyższenie ceny z powodu wzrostu kosztów transportu, wzrostu opłat urzędowych, podatków itp. oraz wzrostu kursu waluty. Klient nie może zostać obciążony za organizowanie świadczeń zastępczych. Również kiedy klient odstąpi z umowy z powodu nie wywiązania się z warunków przez organizatora, nie może zostać od niego pobrana kara umowna a klient może zażądać naprawienia szkody wynikłej z sytuacji, której winny jest organizator.
statystyki

Komentarze (1)

  • fifi(2015-06-24 09:55) Zgłoś naruszenie 00

    Dokładnie jak biuro podróży jest mało znane to ja omijałbym je szerokim łukiem. Często jest tak że właśnie takie małe biura kuszą atrakcyjniejszymi cenowo ofertami niż te większe. Czasem lepiej zapłacić więcej ale ma się wtedy pewność że wszystko będzie ok. Ja od paru lat wczasuje z Itaką i jeszcze mnie nie spotkała żadna niemiła niespodzianka.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!