Szykuje się walka na rynku prowadzenia ksiąg rachunkowych. Coraz więcej graczy przymierza się do jego konsolidacji
Tax Care, spółka z Grupy Idea Banku, zapowiada, że do 2020 r. chce mieć pod swoimi skrzydłami 1 tys. placówek, czyli ponadtrzykrotnie więcej niż obecnie. W tym celu wchodzi we franczyzę. Dzięki nowemu modelowi chce przyłączyć do sieci 300 biur księgowych. Oprócz tego nadal zamierza nawiązywać współpracę na zasadzie partnerstwa z biurami istniejącymi na rynku.
– Interesują nas biura średniej wielkości, mające po 100–150 klientów, prowadzące działalność w miastach powiatowych. Dzięki nim chcemy wejść z naszą ofertą księgową do mniejszych miejscowości, gdzie nie jesteśmy obecni – wyjaśnia prezes Tax Care Adam Głos. Plan jest ambitny. Jak wynika z danych Profit System, doradcy specjalizującego się w rynku franczyzowym, sieć Tanie Rachunki, rozwijająca się w ramach franczyzy od około dwóch lat, zjednoczyła pod swoim logo 55 biur. Drugi z graczy – istniejący na tym rynku również dwa lata Tax Safe – ma ich tylko siedem.
– Przekonanie właścicieli biur do wchodzenia w szeregi sieci nie jest łatwe. Nie wiedzą, na czym polega prowadzenie biznesu na licencji, przez co obawiają się rozpoczynać współpracę – komentuje Daniel Gawryczuk ze spółki Tax Safe. Szczególnie że wiąże się to dla nich z dodatkowymi opłatami. W przypadku Tax Care biorca licencji płaci od 600 do 1300 zł miesięcznie. W Tanich Rachunkach comiesięczna opłata sięga 5 proc. obrotu, ale tylko uzyskiwanego od nowo zdobytych klientów.
Największe wymagania stawia ewentualnym partnerom Tax Safe. Wymaga bowiem opłaty za udostępnienie know-how na poziomie 9 tys. zł, marketingowej rzędu 100 zł miesięcznie i franczyzowej, która wynosi 200 zł miesięcznie. – Mamy świadomość, że nasze wymogi mogą być dla wielu biur zaporowe. Dlatego zastanawiamy się nad obniżeniem opłaty licencyjnej – zapowiada Daniel Gawryczuk i zapewnia, że nie ma to nic wspólnego z pojawieniem się nowego gracza na rynku.
Eksperci Profit System zauważają, że za Tax Care stoi kapitał, dzięki któremu firma przyjęła inną strategię pozyskiwania franczyzobiorców. Chce współfinansować inwestycje nowych partnerów, co oznacza, że pokrywa koszty zakupu nowego sprzętu, oprogramowania oraz wyposażenia i modernizacji placówki. W sumie przyszły partner biznesowy może liczyć na 30 tys. zł wsparcia. To oznacza, że na konsolidację rynku firma przeznaczy kilkanaście milionów złotych. Inwestycja ma być finansowana ze środków własnych. Firma osiągnęła w 2015 r. przychody ze sprzedaży usług księgowych przewyższające 185 mln zł rocznie, a jej zysk netto wyniósł 25,3 mln zł. Zdaniem ekspertów polski rynek biur księgowych czeka taki sam los, jak w przypadku rynku handlowego.
Sklepom działającym na własną rękę jest coraz trudniej przetrwać na rynku po wejściu na niego dużych graczy, którzy postanowili go skonsolidować. Chyba że postawiły one na wysoki standard i jakość, czyli zainwestowały sporo w placówkę. Zatem kto pierwszy zawalczy o biura księgowe w Polsce, ten będzie miał szansę najbardziej umocnić swoją pozycję w rynku. Według GUS w kraju funkcjonuje ok. 70 tys. biur rachunkowych. Przeciętnie taki podmiot obsługuje w Polsce blisko 80 klientów. Pytanie, czy inwestowanie w konsolidowane placówki własnych oszczędności jest dobrym rozwiązaniem, które nie tylko zapewni sukces, ale i się zwróci.
– Obsługa coraz bardziej przenosi się do internetu. To oznacza, że wielu księgowych nie widuje się ze swoimi klientami, chyba że dochodzi do kontroli ze strony urzędu skarbowego – komentuje Daniel Gawryczuk.
Rzecznik Stowarzyszenia Księgowych w Polsce Małgorzata Szczepańska spotkała się z koncepcją wprowadzania franczyzy Tax Care i jednoczeniem rynku. – Trochę to wygląda, jakby firma chciała godzić ogień z wodą, czyli konkurujące ze sobą biura, działające często w bezpośrednim sąsiedztwie. To może być trudne. Tym bardziej że zdarzają się w branży negatywne opinie na temat biur działających w tej sieci, podobnie zresztą jak i na temat innych biur – przekonuje Małgorzata Szczepańska.
W Tax Care usłyszeliśmy jednak, że nie wpływa to na pozyskiwanie nowych partnerów. – Osoby, z którymi rozmawiamy, podkreślają, że Tax Care to największa i bardzo rozpoznawalna marka, dlatego chcą wejść pod jej skrzydła – podkreśla Katarzyna Siwek z Grupy Idea Bank i dodaje, że firma pozyskała franczyzobiorców. Do programu przystąpiła właśnie Katarzyna Dubicka, właścicielka firmy Netax, prowadząca od 2013 r. własne biuro księgowe w podwarszawskiej Wesołej. Teraz dzięki współpracy z Tax Care otwiera biuro w Mińsku Mazowieckim. W dużo lepszej lokalizacji, w pobliżu urzędu skarbowego, ZUS oraz starostwa powiatowego, czyli urzędów, w których często bywają przedsiębiorcy. Biznes ma wystartować najpóźniej w połowie listopada.
ponad 6 mld zł to szacunkowa wartość polskiego rynku usług księgowych
70 tys. biur usług księgowych działa w kraju według GUS
80 klientów obsługuje przeciętne biuro księgowe