Dostęp do darmowej bazy polskiej muzyki otrzymają przedsiębiorcy, którzy wezmą udział w akcji „Nie pogrywaj, graj po polsku!”. Jej celem jest promocja polskiej muzyki w przestrzeni publicznej.

Polska muzyka nie jest obecna w przestrzeni publicznej – w restauracjach, kawiarniach, hotelach – alarmują organizatorzy akcji „Nie pogrywaj, graj po polsku!”. Jak wynika z danych Związku Producentów Audio Video (ZPAV), aż 78 proc. muzyki w przestrzeni publicznej pochodzi z radia i telewizji, z czego 83 proc. słuchalności lub oglądalności generują tylko cztery kanały.

W ramach inicjatywy przedsiębiorcy otrzymają możliwość bezpłatnego zarejestrowania się na platformie Mood Mix i korzystania z bogatej bazy polskich piosenek. „Wystarczy zdecydować, jaką muzykę chciałoby się odtwarzać, jaki jest klimat danego miejsca, następnie tworzy się mix piosenek, jakie prezentuje się klientom restauracji czy kawiarni. Można oznaczyć w specjalnym harmonogramie, jaką muzykę gramy rano, jaką po południu, jaką wieczorem” – powiedziała podczas wtorkowej konferencji prasowej w Warszawie Aleksandra Potrykus-Wincza, manager Mood Polska, jednego z organizatorów akcji.

Firma Mood Polska przygotowała aplikację Mood Mix, z której korzystać będzie mógł każdy przedsiębiorca wykorzystujący w swojej pracy muzykę i regulujący należny wynagrodzenia na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania. Na czas trwania kampanii – od 1 czerwca do 30 września – przedsiębiorcy otrzymają dostęp do katalogów, prezentujących szerokie spektrum polskiej muzyki: od utworów z lat 20. i 30., przez przeboje okresu PRL-u, po współczesny pop.

„System muzyczny, jaki udostępniamy w czasie kampanii, jest bezpłatny. Portal jest darmowy, ale za prawa autorskie twórców i wykonawców, należy odprowadzać składki. Stąd pomysł ZPAV, który wpierw zwróci się do swoich odbiorców i klientów, którzy już teraz płacą składki za prawa autorskie i zaoferuje im tę bazę jako bonus, za to że +grają legalnie+. Do końca września chcemy zachęcić ludzi, następnie będziemy kontaktowali się z klientami i pytali, czy chcą kontynuować współpracę, już odpłatnie, choć będzie to niewielka kwota” – tłumaczyła Potrykus-Wincza.

Jak podkreślili organizatorzy akcji, badania pokazują, że odpowiednio dobrana muzyka wpływa na decyzje zakupowe, „przywiązuje” klienta do sklepu, księgarni, kawiarni czy restauracji, przynosząc korzyści przedsiębiorcom. Celem akcji jest budowanie mocnej pozycji polskiej muzyki, a także stwarzanie rodzimym artystom możliwość prezentacji swojego repertuaru.

„Polska muzyka jest tak dobra i różnorodna, że może spokojnie konkurować na listach przebojów z zagranicznymi hitami i na co dzień zagościć w życiu każdego Polaka, jeśli tylko damy jej szansę” – przekonywał Bogusław Pluta, dyrektor OZZ ZPAV i pomysłodawca akcji.

„Poprzez odtwarzanie polskiej muzyki w przestrzeni publicznej chcielibyśmy pokazać, jak kreatywny jest nasz przemysł muzyczny, jak się rozwija i dlaczego warto otworzyć się na rodzime przeboje” – dodał.

Przypomniał także, że we Francji i Niemczech ponad 60 proc. rynku stanowią miejscowi artyści, w Czechach ponad połowa sprzedaży fizycznej generowana jest przez czeskich twórców, podczas gdy w Japonii jest to aż 85 proc. W Polsce widać wzrost rodzimego repertuaru; w 2015 r. procent ten wzrósł o ponad 7 proc. i stanowi on dziś ponad 30 proc. rynku.

W podsumowaniu Oficjalnej Listy Sprzedaży (OLiS) okazało się, że Polacy preferują rodzimych wykonawców. W pierwszej dziesiątce OLiS za rok 2015 znalazło się 6 albumów polskich wykonawców, zaś w Top 100 stanowią oni ponad 50 proc. wszystkich tytułów.

Dane te nie przekładając się jednak na obecność polskich artystów w największych mediach. Radio i telewizja lansują przeważnie twórców zagranicznych, najchętniej anglojęzycznych. W 2014 r. w rocznym zestawieniu najczęściej odtwarzanych utworów w stacjach radiowych znalazły się 24 utwory polskich wykonawców, w 2015 – już tylko 20. – alarmują organizatorzy akcji.

Szczegóły akcji oraz dostęp do aplikacji Mood Mix dostępny jest na stronie internetowej www.grajpopolsku.zpav.pl >>>