Ledwie co trzecie przedsiębiorstwo rodzinne ma szansę na sukcesję. Pomóc może specjalne narzędzie do jej planowania.
Jak wynika z analiz KPMG, w Polsce 78 proc. firm można zaliczyć do kategorii rodzinnych biznesów. To zdecydowana większość działających podmiotów gospodarczych, głównie z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Zgodnie z raportem firmy doradczej PwC połowa właścicieli firm rodzinnych deklaruje, że planowanie sukcesji to jedno z największych wyzwań, jakie czekają je na rynku. Sukcesja to problem tak duży, jak nieustanna konkurencja czy pozyskiwanie utalentowanych pracowników. 75 proc. pytanych przez PwC właścicieli rozważa przekazanie firmy dzieciom. 33 proc. bierze pod uwagę możliwość zatrudnienia zewnętrznego menedżera. 8 proc. – sprzedaż firmy.
O jeden wzorzec trudno – krótka historia funkcjonowania przedsiębiorstw rodzinnych w Polsce nie pozwoliła jeszcze na ukształtowanie się dobrych praktyk i wzorców sukcesji, które mogłyby stanowić punkt odniesienia dla nestorów i sukcesorów rodzinnych tradycji. O takich wzorcach rozmawiać będą eksperci, którzy spotkają się na konferencji SUKCES(ja) w biznesie, która odbędzie się 25 września 2015 r. w hotelu Best Western Premier w Krakowie. Jej gośćmi będą m.in. prof. Robert Gwiazdowski z Centrum im. Adama Smitha i prof. Andrzej Blikle.
Konferencja to podsumowanie projektu „Przewodnik po sukcesji w firmach rodzinnych”, realizowanego przez PM Doradztwo Gospodarcze sp. z o.o. w partnerstwie ze stowarzyszeniem Inicjatywa Firm Rodzinnych, Regionalną Izbą Gospodarczą w Katowicach oraz firmą OSI Computrain. Przewodnik to zestaw narzędzi, które mogą pomóc firmom właśnie w planowaniu sukcesji. – Narzędzia te nie dają gotowych recept na udaną sukcesję, bo takich nie ma, ale wiedza w nich zawarta pozwala na spojrzenie na proces zmiany pokoleniowej w szerokim kontekście funkcjonowania firmy i rodziny – wyjaśnia Andrzej Bocheński, doradca w firmie PM Doradztwo Gospodarcze.