Najczęstszym błędem w przekazach reklamowych funduszy inwestycyjnych jest brak informacji o ryzyku podejmowanym przez potencjalnych klientów.

Decyzje o lokowaniu kapitału potencjalni inwestorzy opierają najczęściej na przekazach reklamowych. Dlatego też informacje przekazywane im przez fundusze powinny cechować się wiarygodnością.
Praktyki reklamowe funduszy
Naruszenia prawidłowego przekazu reklamowego zwykle dotyczą nieczytelnej informacji o ryzyku inwestycyjnym. Najwięcej naruszeń obowiązków prawidłowego przekazu reklamowego miały, według Komisji Nadzoru Finansowego, trzy fundusze: Arka BZ WBK Zrównoważony FIO, Millennium FIO Akcji i UniKorona. Komisja nakazała towarzystwom dokonanie stosownych sprostowań w zakresie wprowadzania klientów w błąd. Zgodnie z ustawą o funduszach inwestycyjnych z 27 maja 2004 r. towarzystwo funduszy inwestycyjnych jest zobligowane do dokonania stosownych sprostowań. Jeśli tego nie uczyni, może zostać ukarane sankcją do 500 tys. zł.
- Najważniejsze jest, aby reklamy były prezentowane w sposób czytelny i przystępny dla nieprofesjonalnych odbiorców - tłumaczy Łukasz Dajnowicz, rzecznik prasowy Komisji Nadzoru Finansowego.
Ostatnio Komisja Nadzoru Finansowego zakazała emisji reklam towarzystwom: Investor FIZ, BPH FIO Akcji Dynamicznych Spółek, BPH FIO Akcji Europy Wschodzącej, SKOK FIO Aktywny Zmiennej Alokacji i KBC Index Nieruchomości II FIZ. Upomniała zaś PKO/CS Strategicznej Alokacji SFIO i Commercial Union FIO. Najczęstszą podstawą decyzji Komisji były nierzetelne informacje w przekazie reklamowym towarzystw o ryzyku inwestycyjnym. Od decyzji Komisji Nadzoru Finansowego funduszowi nie przysługuje odwołanie, natomiast fundusz niezadowolony z decyzji może zwrócić się do Komisji z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy.
Obecnie obowiązuje uchwała Komisji Nadzoru Finansowego z 3 lipca 2007 r., która dotyczy form przekazu reklamowego funduszy inwestycyjnych. Towarzystwa w przekazie reklamowym nie mogą wprowadzać w błąd inwestorów ani posługiwać się informacjami niezgodnymi z prawem i dobrymi praktykami. Zakazane jest też wykorzystywanie informacji nieprawdziwych i nieudokumentowanych. Nie wolno również prezentować niepełnych danych o sytuacji finansowej funduszu, które mogą wpłynąć na decyzje inwestycyjne potencjalnych klientów.
W trosce o odbiorców
- Medialny przekaz towarzystwa nie powinien stwarzać u odbiorcy przekonania o pewności osiągnięcia przez niego zysku z inwestycji. Istotne jest, aby potencjalni inwestorzy byli rzeczowo informowani o możliwościach zysków i strat przed podjęciem decyzji o lokowaniu własnych środków - wyjaśnia Łukasz Dajnowicz.
Naruszenia wytycznych Komisji w przekazach reklamowych towarzystw głównie dotyczą: nierzetelnej informacji o ryzyku inwestycyjnym, zastosowania rozwiązań graficznych w znaczny sposób utrudniających odbiorcom zapoznanie się z treścią przekazu, zbyt małej czcionki stopki prawnej lub w ogóle jej braku.
Znaczenie dla inwestorów
- Dane finansowe przedstawiane w przekazach reklamowych powinny mieć charakter informacji historycznych. Jest to ważne, gdyż nie mogą one stwarzać u odbiorcy wrażenia pewności uzyskania zysku z inwestycji - mówią przedstawiciele Komisji Nadzoru Finansowego.
- Jest to szczególnie istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa inwestycyjnego inwestorów. Rozwiązanie to ogranicza ryzyko podjęcia błędnej decyzji inwestycyjnej. Przekaz reklamowy powinien w szczególności cechować się dbałością o interes inwestorów, ze szczególnym uwzględnieniem powszechnie obowiązujących przepisów prawa i dobrych obyczajów - dodają.
- Po ogłoszeniu uchwały Komisji Nadzoru Finansowego o formach przekazu reklamowego, zauważalny jest postęp w praktyce reklamowej funduszy. Widać już nawet w reklamach telewizyjnych, że informacje o funduszach są przekazywane rzetelniej niż dotychczas - podsumowuje Łukasz Dajnowicz.
PaweŁ Bednarski
Podstawa prawna
■ Ustawa z 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz.U. z 2004 r. nr 146, poz. 1546).
■ Ustawa z 26 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym (Dz.U. nr 157, poz. 119 z późn. zm.).
■ Uchwała z 3 lipca 2007 r. w sprawie komunikatu Komisji Nadzoru Finansowego odnośnie do form przekazu reklamowego dotyczącego funduszy inwestycyjnych.
Reklama towarzystw funduszy inwestycyjnych / DGP