Axel Springer złożył do UOKiK wniosek o zgodę na kupno udziałów w Polsacie. Stacja już rozpoczęła rywalizację o widzów nowymi serialami, może natomiast odłożyć debiut na giełdzie na przyszły rok.

Największy wydawca prasy w Europie, niemiecki koncern Axel Springer złożył w poniedziałek w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów wniosek o zgodę na zakup 25,1 proc. udziałów w telewizji Polsat. Wartość transakcji ustalono na 250 mln euro, ale może ona wzrosnąć o kolejne 50 mln euro, w zależności od wyników osiąganych przez stację. Oznacza to, że strony dogadały się we wszystkich sprawach związanych z transakcją. Zygmunt Solorz-Żak w ostatniej rozmowie z GP zaprzeczał bowiem pogłoskom, jakoby nie było porozumienia z Niemcami w sprawie obsady zarządu stacji. Teraz wszystko zależy od UOKiK, który musi zdecydować, czy przejęcie udziałów w jednej z dwóch największych stacji komercyjnych przez niemiecki koncern, który jest już w Polsce jednym z czołowych wydawców prasy (wydaje m.in. Dziennik, Newsweek, Fakt oraz kilkanaście kolorowych magazynów), nie oznacza złamania przepisów antykoncentracyjnych. Mówią one, że jeden podmiot nie może mieć udziałów w rynku przekraczających 40 proc. Z analizy GP wynika, że UOKiK nie powinien się sprzeciwić transakcji, bo niemiecki wydawca nie przekracza tego progu, a poza tym działa w innych segmentach rynku. Polsat rozpoczął już ofensywę programową, nie czekając na wejście niemieckiego partnera. Z nową ramówką nie ruszył jeszcze TVN. W poprawie oglądalności stacji pomogły też sukcesy Polaków w piłce ręcznej. Kupione przez Polsat prawa okazały się strzałem w dziesiątkę – finałowy mecz oglądało ponad 7,2 mln widzów. Nowa ramówka ma pomóc w przyciągnięciu reklamodawców po słabym 2006 roku. Według danych domu mediowego Starlink, przygotowanych na prośbę GP, przychody reklamowe netto Polsatu wzrosły w 2006 roku zaledwie o 4 proc. do 735 mln zł netto. To mniej niż TVP (6 proc.) i zdecydowanie mniej niż największy konkurent – TVN (27 proc. do 898 mln zł). Na pewno jednak – jak przyznał w rozmowie z GP Zygmunt Solorz-Żak – negocjacje z Axel Springer mogą odsunąć termin debiutu Polsatu na giełdzie. Pierwotnie planowany na drugą połowę 2007 roku, może zostać przesunięty na początek 2008 roku.