W ofercie Wirtualnej Polski w tym tygodniu pojawi się telewizja internetowa.

Jak dowiedziała się GP, drugi co do wielkości portal w polskim internecie należący do Telekomunikacji Polskiej – Wirtualna Polska – wystartuje w tym tygodniu z własną telewizją internetową, która będzie miała aż cztery osobne kanały. Jej konkurenci już dawno biorą udział w tej rywalizacji, ale żaden nie ma tak rozbudowanej oferty. Portal od razu uruchomi kanał informacyjny, biznesowy, rozrywkowy i erotyczny. Każdy z własną ramówką. Programy przygotowywać będzie Wirtualna Polska oraz partnerzy zewnętrzni. Jednym z nich przy kanale biznesowym – według naszych informacji – będzie kanał tematyczny TV Biznes.


Dla WP to ostatni dzwonek, aby uruchomić telewizję w internecie, bo niemal wszyscy konkurenci – Onet.pl., Interia.pl, Gazeta.pl i o2.pl – mają już ją w ofercie. Do wprowadzenia serwisu wideo przygotowuje się także wydawca Gazety Prawnej Grupa Wydawnicza Infor. Dotychczas uruchomił internetowe radio Radioinfor.pl. – Testujemy możliwość wprowadzenia w formie wideo porad i zapowiedzi najważniejszych tematów z Gazety Prawnej. To często szybsza i o wiele atrakcyjniejsza forma dotarcia do czytelnika niż przygotowanie tradycyjnego artykułu – mówi Michał Prysłopski, dyrektor portalu Infor.pl. Jak internetowe telewizje sprawdzają się biznesowo? Im projekt działa dłużej na rynku, tym bliżej mu do rentowności. – Nasza telewizja Lemon TV już się bilansuje – ujawnia Michał Brański, szef portalu o2.pl, którego telewizja ruszyła w 2005 roku. Wirtualna Polska, tak jak i inne portale, liczy, że wraz ze wzrostem liczby użytkowników serwisy wideo będą dodatkowym źródłem przychodów z reklam. Tak jest w USA, gdzie rynek reklamy internetowej jest najbardziej rozwinięty, w tym roku na reklamę wideo firmy wydadzą 410 mln dolarów, policzyła firma badawcza eMarketer. Według niej, to więcej o 80 proc. w stosunku do roku 2005. W 2010 roku nakłady firm na reklamę w serwisach wideo sięgną aż 3 mld dolarów. Dlatego rozwijają je tacy giganci jak MSN.com, Yahoo! czy Google, który kupił za 1,65 mld dol. największy serwis wideo YouTube.com. Jak jest w Polsce? Wydatki na reklamę w sieci rosną najszybciej (blisko 50 proc. rocznie) i na koniec tego roku wyniosą około 215 mln zł. Na razie jest to zaledwie ponad 3 proc. całego rynku reklamy, ale udział będzie rósł – CR Media Consulting szacują, że za dwa lata wzrośnie do 5,3 proc. – Myślę, że już w przyszłym roku serwisy wideo będą generować co najmniej kilka procent przychodów portali w Polsce – mówi Michał Brański z o2.pl.