W sumie za ustawą głosowało 244 posłów, przeciw było 190, wstrzymało się sześciu. Do ustawy zgłoszono 23 poprawki, większość z nich zostało odrzuconych. W pierwszej kolejności głosowano też nad wnioskiem o odrzucenie całości ustawy - przeciw było jednak 239 posłów.
Wśród odrzuconych poprawek znalazła się m.in. ta skreślająca zapisy umożliwiające udostępnianie danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Centralnej Ewidencji Kierowców, zakładom ubezpieczeń. Poseł Jerzy Polaczek (PiS) podkreślał, że taki zapis spowoduje, że firmy ubezpieczeniowe będą mogły wykorzystywać informacje dotyczące kierowców, bo będą mieć do nich "nieograniczony dostęp". Wiceminister SW Przemysław Kuna zapewniał jednak, że dostęp zakładów do danych będzie określany poprzez rozporządzenie, po konsultacji z GIODO.
"Nie przewidujemy w żadnej innej formie dostępu jakichkolwiek prywatnych podmiotów do danych" - dodał.
Zapewnił także, że nowe rozwiązania nie wiążą się z tym, że kierowcy będą mogli sprawdzać informacje dotyczące innych kierowców. Zaznaczył, że do sprawdzenia danych konieczny będzie autoryzowany podpis. "Ten autoryzowany podpis będzie dotyczył wyłącznie osoby, która jest właścicielem danych" - dodał.
Przygotowane przez MSW nowe przepisy mają pozwolić na udoskonalenie danych gromadzonych w Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP), Centralnej Ewidencji Kierowców (CEK) oraz na uruchomienie nowych e-usług.
Chodzi m.in. o e-usługi: "Sprawdź moje uprawnienia" oraz "Sprawdź informację o punktach karnych", czyli dostęp online dla kierowców do własnych danych. Kierowca będzie mógł w ten sposób sprawdzić np., ile ma już punktów karnych i jakie popełnił naruszenia. Przyszłościowo e-usługi mają pozwolić np. na opłacenia online mandatu.
Z kolei usługa "Mój pojazd" pozwoli właścicielom na dostęp online do danych i informacji o własnym pojeździe.
Kolejną usługą dostępną elektronicznie będzie "Udostępnij dane pracodawcy". Przedsiębiorcy będą mogli tą drogą weryfikować uprawnienia kierowców, tak by uniknąć sytuacji, w której udostępnią służbowe samochody pracownikom nieposiadającym ważnych uprawnień.
Uruchomiona ma być też e-usługa "Sprawdzenie szkoły jazdy", pozwalająca na ocenę jakości kształcenia szkół jazdy przez przyszłych kursantów na podstawie dostępnych danych statystycznych. Według MSW zwiększy to konkurencję między szkołami i przyczyni się do wzrostu jakości świadczonych usług.
Planowane jest również utworzenie usług powiadamiania kierowców oraz właścicieli pojazdów o ważnych terminach związanych z pojazdami lub prawami jazdy.
Przewidziano także rozszerzenie zakresu danych wprowadzanych do Centralnej Ewidencji Pojazdów. W rezultacie gromadzone będą w niej informacje dotyczące np.: badań technicznych pojazdów (zakłada się gromadzenie informacji o wszystkich wykonywanych badaniach technicznych: zakończonych wynikiem pozytywnym i negatywnym, ukończonych i nieukończonych, pojazdów zarejestrowanych i niezarejestrowanych) i zdarzeń ubezpieczeniowych (przewidziano gromadzenie informacji o szkodach, klasyfikujących pojazd do dodatkowego badania technicznego, zgłaszanych w ramach ubezpieczenia obowiązkowego (OC) i nieobowiązkowego (AC).
Przewidziano także rozwiązania, które poprawią jakość danych i informacji gromadzonych w CEP i CEK. Jak informowało MSW, wprowadzone zostaną nowe mechanizmy, które zmniejszą ryzyko błędów w tych rejestrach.
W połowie 2014 r. ruszyły dwie pierwsze e-usługi: "Historia pojazdu" i "Bezpieczny autobus". Pierwsza umożliwia potencjalnemu kupcowi używanego samochodu, zarejestrowanego w Polsce, ocenę stanu technicznego przed podjęciem decyzji o jego nabyciu. Dzięki temu ryzyko, że kupiony pojazd będzie inny, niż deklaruje sprzedający, znacznie zmaleje.
Druga - zwiększa bezpieczeństwo pasażerów transportu autobusowego, a zwłaszcza dzieci i młodzieży, wyjeżdżających na zorganizowany wypoczynek. Każdy rodzic przed wyjazdem swego dziecka może sprawdzić stan autokaru, np. na miejscu zbiórki wycieczki.
Projekt CEPIK 2.0 jest realizowany wspólnie przez MSW i Centralny Ośrodek Informatyki (COI). Polega on na modernizacji systemu informatycznego CEP i CEK. Prace mają się zakończyć w 2016 roku. (PAP)