Bój o ostatnie miejsca w telewizji naziemnej odbywa się pod znakiem zmasowanej akcji widzów TV Republika
Ważą się losy ósmego i ostatniego bezpłatnego dla widzów multipleksu telewizji cyfrowej. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji postanowiła, że trzy z siedmiu miejsc przeznaczy dla TVP, a pozostałe cztery zostaną wybrane spośród propozycji nadesłanych z rynku. I tu pojawia się problem. W TVP wciąż nie zdecydowano, jakie stacje trafią do naziemnej telewizji cyfrowej, a oferta chętnych do zagospodarowania pozostałych czterech kanałów pozostawia wiele do życzenia.
Z konsultacji przeprowadzonych przez KRRiT dotyczących oczekiwań widowni co do programów, jakie najchętniej widziano by w ofercie, wynika, że pomysły nadawców często rozmijają się z marzeniami potencjalnych klientów. Widzowie pisali do KRRiT, że brakuje im programów tematycznych: filmowego, sportowego, informacyjnego, przyrodniczo-dokumentalnego, dla kobiet, dla mężczyzn. Podobne wnioski płyną z badań prowadzonych przez domy mediowe.
– Zrealizowaliśmy kilka badań wśród widzów telewizji naziemnej, kablowej i satelitarnej, by poznać ich oceny i oczekiwania dotyczące oferty TV po zmianach rynkowych. W ostatnim, z grudnia ubiegłego roku, zapytani przez nas internauci zdecydowanie opowiedzieli się za nowymi stacjami, a nie wersjami HD dotychczasowych – przypomina Joanna Nowakowska z domu mediowego MEC. – Zdecydowanym liderem wśród typów preferowanych kanałów okazał się filmowy – i jest to wynik spójny ze wskazaniami z poprzedniego badania, w którym na liście brakujących na multipleksach programów widzowie TV naziemnej umieścili kolejno filmy, dokumenty i sport.
Tymczasem wśród propozycji nadesłanych w konsultacjach KRRiT przez podmioty, które już dziś mają własne stacje albo planują je uruchomić i powalczyć o miejsce w naziemnej telewizji cyfrowej, pojawiły się m.in. kanał z telezakupami (TVN SA i Mango-Media sp. z o.o.), hobbystyczne stacje o wędkowaniu, ogrodnictwie albo akwarystyce oraz kanały o tematyce lokalnej. Padło też kilka mało precyzyjnych propozycji stworzenia kanałów uniwersalnych. Z takim wnioskiem wystąpiła Agora, wydawca „Gazety Wyborczej” i współwłaściciel Stopklatki TV, oraz Grupa ZPR, która ma już kanał z muzyką disco polo i edukacyjny Fokus TV, oraz Grupa Wirtualna Polska.
Z kolei w TVP pomysłów na zagospodarowanie multipleksu było już kilka. Ostatnio prezes Juliusz Braun wymieniał TVP Dokument oraz TVP Info i TVP Kulturę, dwa ostatnie w jakości HD. – Telewizja Polska nie podjęła jeszcze w tej sprawie decyzji – mówi nam jednak Joanna Stempień-Rogalińska z biura prasowego stacji. W konsultacjach KRRiT wśród najbardziej pożądanych kanałów TVP widzowie wymieniali m.in. TVP Sport czy TVP Seriale.
Słabym punktem konsultacji KRRiT jest jednak to, że padły one ofiarą zorganizowanych akcji. Okazuje się bowiem, że najwięcej głosów uzyskała TV Republika, czyli prawicowy kanał informacyjny. Na ponad 11,3 tys. nadesłanych do KRRiT stanowisk aż 11,2 tys. dotyczyło właśnie włączenia do oferty kanału TV Republika. Przeważająca większość miała jednobrzmiący tekst lub była wypełnionym formularzem, a więc efektem kampanii, jaką zorganizowała stacja. Podobną taktykę wcześniej obrali właściciele TV Trwam. Wielomiesięczna batalia zakończyła się sukcesem.
– KRRiT nie podejmuje swoich decyzji pod wpływem nacisków, ale kieruje się obowiązującym prawem – zapewnia Katarzyna Twardowska, rzeczniczka prasowa KRRiT.
Emocje związane z ósmym multipleksem nie dziwią. W tym roku poza dwoma wyjątkami nie wzrosły udziały w rynku żadnego zagranicznego nadawcy, który dystrybuowałby swoje kanały wyłącznie odpłatnie. Rosły natomiast udziały nadawców, którym udało się umieścić swoje kanały na multipleksach. Dlatego wszyscy nadawcy wyrażają zainteresowanie dalszą naziemną ekspansją. ©?
76 proc. chciałoby na M ux 8 jednego z programów Discovery
59 proc. najchętniej zrezygnowałoby z TV Trwam
57 proc. badanych przez MEC internautów chce, aby pojawił się kanał filmowy