Alternatywą dla realizacji zadań publicznych ze środków publicznych może być wykorzystanie kapitału i technologii partnera prywatnego. Czym jest PPP i jak je zastosować w praktyce?
Alternatywą dla realizacji zadań publicznych ze środków publicznych może być wykorzystanie kapitału i technologii partnera prywatnego. Czym jest PPP i jak je zastosować w praktyce?
Obowiązująca ustawa z dnia 28 lipca 2005 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz akty wykonawcze teoretycznie stanowią ramy prawne dla tworzenia i funkcjonowania takich partnerstw. Jak pokazuje jednak życie, w praktyce nie zastosowano jeszcze tej formuły. Wobec potrzeb inwestycyjnych zgłaszanych na wszystkich poziomach: centralnym, regionalnych i lokalnych, wydaje się, że stosowanie partnerstwa publiczno-prywatnego będzie w wielu wypadkach koniecznością, jeśli zapewniony ma być rozwój infrastruktury społeczno-gospodarczej.
Powodem niewykorzystywania dotychczas narzędzia inwestycyjnego, jakim jest PPP, są przede wszystkim obawy przed wchodzeniem we współpracę w takiej właśnie formule zarówno ze strony podmiotów publicznych, jak i ze strony potencjalnych partnerów prywatnych. Gminy postrzegają w partnerstwie szansę na poszerzenie możliwości wykonywania zadań publicznych, redukcję kosztów i poprawianie jakości poprzez wykorzystanie kapitału prywatnego. Dla partnera prywatnego to przedsięwzięcie biznesowe, które ma mu przynieść wymierne korzyści finansowe poprzez pobieranie pożytków, uzyskiwanie innych korzyści z przedsięwzięcia lub wypłatę wynagrodzenia ze środków podmiotu publicznego.
Znalezienie wspólnego mianownika dla partnerskich działań nie jest więc łatwe, tym bardziej że obie strony odczuwają obawy związane z udziałem w takim przedsięwzięciu. Przyczyną tego stanu rzeczy jest między innymi regulacja ustawowa nakładająca na podmiot publiczny obowiązek sporządzenia skomplikowanej analizy przedsięwzięcia, która dopiero może dać jednoznaczną odpowiedź, czy realizacja konkretnego zadania w formule partnerstwa publiczno-prywatnego jest zasadna i przyniesie korzyści dla interesu publicznego przeważające w stosunku do korzyści wynikających z innych sposobów realizacji tego przedsięwzięcia. Gminy obawiają się także podejrzeń o korupcję w sytuacji zaangażowania w przedsięwzięcie kapitału prywatnego i wyboru partnera prywatnego w drodze procedury przetargowej.
Mimo trudności wiele samorządów podjęło działania zmierzające do zainicjowania takiego partnerstwa, powstały analizy i projekty przedsięwzięć, a mimo wszystko trudno jest im pozyskać do współpracy partnera prywatnego. Wielu przedsiębiorców obawia się bowiem niekorzystnych zmian w nastawieniu do trwającego partnerstwa przez kolejnych włodarzy w samorządach oraz braku po stronie samorządów umiejętności menedżerskich, tak ważnych dla sprawnego zarządzania przedsięwzięciami i monitorowania ich realizacji.
Pomimo trudności, partnerstwo publiczno-prywatne jest olbrzymią szansą - z jednej strony na rozwój infrastruktury i polepszenie świadczenia usług publicznych, a z drugiej - na prowadzenie biznesu przynoszącego wymierne korzyści finansowe. Aby wykorzystać ten potencjał, konieczne są zmiany legislacyjne ułatwiające proces przygotowania i wdrażania przedsięwzięć PPP, ale także ciągłe edukowanie oraz promowanie rozwiązań, które poprzez ich zastosowanie pozwoliły partnerom dotrzeć do wyznaczonego celu.
KATARZYNA KARAŚKIEWICZ
konsultant departamentu projektów europejskich Doradztwo Gospodarcze DGA
Pozostało
77%
treści
Reklama
Reklama