PKP chcą sprzedać udziały w centrum handlowym przy katowickim dworcu. Na takiej transakcji w Poznaniu przewoźnik zarobił 200 mln zł.
Komercyjno-kolejowa inwestycja w Katowicach pochłonęła ok. 1 mld zł. W ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) razem z deweloperem Neinver PKP wybudowały tam dworzec kolejowy i autobusowy. Obok, na gruncie wniesionym przez kolej, Neinver postawił Galerię Katowicką, która działa od września 2013 r. PKP już myślą o sprzedaży udziałów w handlowej części. Do transakcji ma dojść w tym roku, a wpływy kolei mogą przekroczyć 200 mln zł.
– Trwają negocjacje w sprawie warunków sprzedaży – potwierdza Jarosław Bator, dyrektor zarządzający ds. nieruchomości w PKP.
Kolej nabrała apetytu po transakcji w Poznaniu, gdzie w ramach PPP zrealizowała z węgierskim deweloperem Trigranit projekt Poznań City Center: nowy dworzec i centrum handlowe. Na początku marca firmy sprzedały część handlową, ale nie ujawniają, za ile. Według naszych informacji czysty zysk kolei to ok. 200 mln zł. Była to pierwsza w historii PKP sprzedaż projektu komercyjnego budowanego z ramach PPP. Budowa samego centrum handlowego kosztowała ok. 1 mld zł, przy czym główny wkład PKP polegał na wniesieniu 4 ha gruntu wartego 58 mln zł. Podobnie jest w przypadku Katowic.
Dzięki Poznań City Center PKP przebojem wdarły się na rynek sprzedaży nieruchomości komercyjnych. Była to jedna z największych transakcji w I kw. 2014 r. w kraju.
– Łączna wartość transakcji w I kw. wyniosła ok. 890 mln euro (3,7 mld zł), o 40 proc. więcej niż przed rokiem. Tak znaczący wzrost jest związany z dwiema dużymi transakcjami, zakupem budynku Rondo 1 w Warszawie przez niemiecki fundusz Deutsche Asset & Wealth Management i przejęciem centrum handlowego Poznań City Centre przez konsorcjum firm Resolution oraz ECE – wskazuje Łukasz Lorencki z Cushman & Wakefield.
Rozmówcy DGP wskazują, że sąsiedztwo dworców kolejowych jest cenną lokalizacją dla deweloperów specjalizujących się w powierzchniach handlowych, a obiekty z nimi skomunikowane należą do najczęściej odwiedzanych i generujących najwyższe obroty. Jak są atrakcyjne, mogą świadczyć rekordowe transakcje sprzedaży Warszawy Wileńskiej w 2010 r. Złotych Tarasów w 2012 r. czy Poznań City Centre w 2014 r..
Za sprzedaż 77 proc. udziałów w kompleksie handlowo-biurowym Złote Tarasy, przy warszawskim Dworcu Centralnym ING Real Estate Development zainkasował 475 mln euro (wtedy ponad 1,9 mld zł). Transakcja miała 7-proc. udział w rynku sprzedaży obiektów komercyjnych w Polsce w 2012.
PKP to niejedyny podmiot kontrolowany przez Skarb Państwa, który chce zarabiać na nieruchomościach komercyjnych. Fundusz zamknięty Mars zarządzany przez MS Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych (właścicielem jest Agencja Rozwoju Przemysłu) poprzez spółki deweloperskie realizuje pięć inwestycji, głównie biurowych i biurowo-mieszkaniowych. Najwcześniej zakończą się prace nad biurowcem w centrum Warszawy: ma być gotowy na przyjęcie najemców w II kw. 2015 r. W końcu 2013 r. łączna wartość aktywów nieruchomościowych funduszu sięgała 500 mln zł.
– Naszym celem jest najlepsze przygotowanie projektów oraz pozyskanie dobrych najemców, co podwyższy wartość posiadanych aktywów, a w konsekwencji pozwoli stworzyć atrakcyjną ofertę dla potencjalnych inwestorów – mówi DGP Tomasz Lewandowski, dyrektor w MS TFI.