IBM prognozuje, że w ciągu następnych pięciu lat nastąpi renesans sklepów tradycyjnych, kosztem e-sklepów, poinformował Dyrektor Generalny IBM Polska i Kraje Bałtyckie Aleš Bartůněk. Koncern zakłada również rozwój spersonalizowanej medycyny, indywidualnych systemów nauczania, inteligentnych miast oraz "cyfrowego stróża".

"Chociaż sklepy online mają obecnie większe możliwości zdobycia wiedzy o klientach niż tradycyjne placówki handlowe, to już za pięć lat sytuacja ulegnie gwałtownej zmianie. Lokalne sklepy powrócą do łask za sprawą integracji fizycznej i cyfrowej oferty. Rozwój komunikacji za pomocą urządzeń mobilnych i technologii analitycznych dostępnych w chmurze pozwolą na stworzenie spersonalizowanej oferty również w fizycznym sklepie. Sprzedawcy uzyskają kompletną wiedzę na temat preferencji zakupowych swoich klientów" - powiedział Bartunek podczas prezentacji ósmej edycji prognozy „Next 5 in 5", opisującej pięć najważniejszych innowacji, które zmienią życie w najbliższych pięciu latach.

IBM ocenia, że bliskość sklepów lokalnych oraz możliwość szybkiego dokonywania zakupów, da im przewagę nad sklepami online i pozwoli zagwarantować wyższą satysfakcję kupujących.

Według prognozy, zalety zakupów online zostaną również przeniesione do lokalnych sklepów za sprawą zastosowania technologii inteligentnych doradców zakupowych. W efekcie sprzedawcom tradycyjnych sklepów łatwiej będzie dostarczać bardziej zindywidualizowane oferty, a klientom trafiać do sklepów z interesującym dla nich asortymentem.

IBM widzi ponadto potencjał rozwoju indywidualnych systemów nauczania. Według prognozy szkoła przyszłości pomoże nauczycielom stworzyć program nauczania dostosowany do indywidualnych potrzeb, w czasie od rozpoczęcia edukacji, aż po znalezienie pracy. Specjaliści IBM już pracują nad tego typu projektem, który zostanie wdrożony w Gwinnett County Public Schools w Stanach Zjednoczonych obejmując swym zasięgem 170 tysięcy uczniów.

Koncern prognozuje, że już za pięć lat inteligentne maszyny przeanalizują cały genom pacjenta oraz przeszukają obszerne medyczne karty i specjalistyczne publikacje, aby poznać i szybko dostarczyć onkologom podpowiedzi dotyczących optymalnych metod leczenia. Dzięki prowadzonym już przez IBM badaniom, czas niezbędny na dobranie terapii zostanie zredukowany z miesięcy i tygodni do dni i minut.

Według założeń IBM, za pięć lat każdy z nas będzie mógł ochronić się dzięki swojemu cyfrowemu stróżowi, który przyswoi kontekstowe, sytuacyjne i historyczne dane, aby zweryfikować autentyczność tożsamości użytkownika na różnych urządzeniach.

Ponadto dzięki komputerom, inteligentne miasta w czasie rzeczywistym przeanalizują milardy zdarzeń, aby jak wskazuje koncern, stać się bardziej bezpiecznymi, otwartymi i skutecznie komunikującymi informacje o korkach czy wydarzeniach kulturalnych swoim mieszkańcom.

W tym roku badacze z IBM skupili swoją uwagę na technologiach kognitywnych. To one sprawiają, że maszyny są w stanie uczyć się, wyciągać wnioski oraz współpracować z ludźmi w bardziej naturalny i spersonalizowany sposób.

IBM jest jedną z największych na świecie firm informatycznych, od ponad 80 lat jest liderem w zakresie wspierania innowacyjności w biznesie. IBM Polska Sp. z o.o. działa od 1991 roku. Firma oferuje kompleksowe usługi - od doradztwa strategicznego, poprzez dostarczanie odpowiednich rozwiązań informatycznych, aż do całościowego przejęcia zarządzania infrastrukturą IT w ramach usług outsourcingowych.