W tym roku Polacy przeniosą między operatorami komórkowymi 1,6–1,7 mln numerów – wynika z szacunków portalu Telepolis.pl. To oznacza, że przenosin będzie o 400 tys. więcej niż w 2012 r. Wraz z wzrostem zainteresowania migracją zmienia się jednak układ sił między operatorami. Play, dotychczasowy lider w pozyskiwaniu klientów od konkurencyjnych Orange, Plusa i T-Mobile, zaczyna tracić swoją dominującą pozycję.
Sieci komórkowe walczą o klientów / Dziennik Gazeta Prawna
W I kw. numery między operatorami przeniosło 388,6 tys. osób. Do Playa przeszło 220 tys. klientów, 20 proc. więcej niż przed rokiem, a odeszło tylko 30 tys. Najwięcej stracił T-Mobile, w którym ubyło 133 tys., a pozyskał tylko 38,6 tys., co daje mu najgorszy bilans ze wszystkich sieci. Drugim pod względem straconych klientów był Orange, od którego odeszło 122,8 tys. numerów, ale udało mu się przyciągnąć prawie 70 tys. nowych. Wojciech Jabczyński, rzecznik sieci, dodał, że 45 proc. tej liczby pochodziło z Playa, reszta z T-Mobile. Najlepiej spośród wielkiej trójki wypadł Plus, który wprawdzie stracił 99,6 tys. kart SIM, ale zbrał konkurencji prawie 50 tys. nowych klientów. Poza największą czwórką 2,7 tys. klientów przejął Virgin Mobile, choć stracił tysiąc. Ewenementem jest telefonia wRodzinie, do której trafiło 120 numerów, za to nie straciła ani jednego.
Choć Play chwali się, że I kw. był najlepszym w jego historii pod względem liczby pozyskanych klientów, jego pozycja w tej kwestii słabnie na rzecz konkurencji. W I kw. udział operatora w liczbie przeniesionych numerów wyniósł 59 proc. To spadek w stosunku do 2012 r., kiedy udział ten osiągnął poziom 64,1 proc., a w 2011 – 75 proc. Przekładało się to na szybki wzrost bazy klientów Playa, która na koniec ubiegłego roku przekroczyła 8,7 mln, co daje operatorowi 15-proc. udział w rynku.
– Klienci będą coraz chętniej migrować między sieciami, także do Playa, ale jego procentowy udział w tej grupie będzie spadał na rzecz konkurentów – zapowiada jednak Witold Tomaszewski, szef Telepolis.pl.
Ta tendencja będzie się pogłębiać ze względu na rosnącą konkurencję. Operatorzy walczą o klientów, kusząc ich nowymi smartfonami. Niektórzy dają możliwość otrzymania nowego telefonu na pół roku przed przejściem od konkurenta. Sieci są też elastyczne, jeśli chodzi o potrzeby klienta. Jeśli np. nie są w stanie zaoferować klientowi upatrzonego smarfona, zachęcają do kupna innego i sprzedania go w internecie, by zyskane pieniądze przeznaczyć na zakup tego wymarzonego. Zmiany wspierają też zmiany w ustawie Prawo telekomunikacyjne – przeniesienie numeru odbywa się w ciągu doby.