Poczta Polska stawia na rozwój e-usług. Chwali się elektronizacją na linii operator - ZUS. Usługa neoKartki wygląda już mniej efektownie, ale nadal będzie rozwijana.

Ułatwienia dla biznesu

Szybsza obsługa klientów i oszczędności to efekt wdrożenia pełnej elektronizacji na linii Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Poczta Polska. Instytucje po zakończeniu testów są dziś gotowe do wdrożenia m.in. elektronicznego potwierdzenia odbioru, co w istotny sposób przyczyni się do skrócenia obiegu korespondencji. W perspektywie elektronizacja obejmie także komunikację z klientem.

ZUS wspólnie z Pocztą Polską przetestował dodatkowo Elektroniczne Potwierdzenie Odbioru, w ramach, którego w formie elektronicznej przekazywane są informacje o odbiorze przesyłki, dacie awiza czy dacie zwrotu. Rozwiązania te są możliwe do wdrożenia już na początku kwietnia.

Warunkiem jest zmiana zapisów m.in. w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz Kodeksie Postępowania Cywilnego. Równolegle trwają wspólne prace obu instytucji nad wdrożeniem elektronicznych usług w ramach procesu reklamacji przesyłek oraz rozliczania faktur.

„To jednak nie wszystko – zapowiada Dariusz Śpiewak, wiceprezes ZUS ds. IT i dodaje – Przed nami perspektywa elektronizacji samej korespondencji kierowanej do klientów ZUS, integracja płatności elektronicznych ZUS w zakresie obsługi składek na ubezpieczenia społeczne oraz udostępnienie elektronicznych usług świadczonych przez Zakład za pośrednictwem Poczty Polskiej”.

A co z neoKartką?

„Widzimy bardzo duże zainteresowanie neoKartką. Zwłaszcza teraz, przed świętami Wielkanocnymi, osoby, które nie zdecydowałyby się na wysłanie tradycyjnej kartki pocztowej, mogą to uczynić on-line. Jest to zatem połączenie nowoczesnego sposób składania zamówienia z tradycyjną formą doręczenia” – twierdzi Sebastian Kołaciński, dyrektor Biura Rozwoju Produktów PP.

Niestety danymi na temat sprzedaży neoKartki PP już się nie chwali. Wiemy tylko, że w ciągu dwóch tygodni od uruchomienia usługi stronę neoKartka.pl odwiedziło około 200 tys. unikalnych użytkowników. Większość klientów wysłała więcej niż jedną kartkę.

Będą też nowe funkcjonalności. Wprowadzona została opcja kopertowania. Obecnie Poczta Polska pracuje nad możliwością zakupu neoKartki przez telefon komórkowy. Aplikację mobilną zostanie wdrożona w połowie 2013 r., pojawi się tez możliwość umieszczenia własnego zdjęcia na elektronicznej kartce pocztowej.

„Poczta Polska chce być blisko klientów. Mocno inwestujemy i rozwijamy segment e-usług pocztowych. Już dziś nasi klienci korzystają z przesyłki hybrydowej łączącej e-maila z tradycyjnym listem. W tym roku wejdziemy na rynek z e-listem i e- znaczkiem” – mówi Janusz Wojtas, członek zarządu Poczty Polskiej, odpowiedzialny za sprzedaż i marketing.