Operatorzy telekomunikacyjni szukają nowych źródeł przychodów. Pora na sprzedaż prądu. Netia chce w ciągu dwóch lat sprzedawać energię co najmniej 60 tys. klientów.
Liczba klientów internetu stacjonarnego i mobilnego / DGP
Największy operator alternatywny rozpoczyna współpracę z dostawcą energii RWE Polska. Dzięki temu porozumieniu o nowych klientów walczyć będzie nie tylko internetem i telewizją, ale także energią elektryczną. Na początek na celownik bierze małe i średnie firmy. Długo może się jednak nie cieszyć palmą pierwszeństwa, bo konkurenci też rozważają wejście z podobnymi usługami.
Posiadająca blisko milion klientów z sektora MSP Netia wchodzi na zupełnie nowy dla siebie rynek. W ramach współpracy z RWE Polska powstała oferta „Wyłącznik podwyżek RWE”, która – jak zapewniają obie spółki – gwarantuje stałą i przy tym niższą o 15 proc. od dotychczasowej cenę prądu przez cały okres trwania umowy. Netia będzie walczyć o nowych klientów, gwarantując im dodatkowy miesiąc bezpłatnych usług telekomunikacyjnych. RWE z kolei zapewnia załatwienie formalności w związku ze zmianą dostawcy. Operator będzie także sprzedawał usługi Netii swoim klientom. Ze wspólnej oferty skorzystać będzie można w całym kraju. Z wyjątkiem Warszawy, gdzie RWE ma dominującą pozycję.
– Chcemy zwiększyć lojalność klientów, pozyskać nowych i zwiększyć przychody – tłumaczy DGP Piotr Kolasiński, dyrektor zarządzający rynkiem mikro i małych firm w Netii. Współpraca ma w ciągu dwóch lat dać kilkuprocentowy udział w rynku, którego potencjał szacowany jest na 2 mln firm, korzystających z taryfy C i zużywających do 50 MWh prądu rocznie. – Liczymy, że przełoży się także na kilka milionów złotych przychodów. Ale potencjał jest znacznie większy – dodaje Piotr Kolasiński.
Zdaniem ekspertów firm szukających możliwości zmiany operatora, by obniżyć koszty, będzie więcej, a tym samym zaostrzy się konkurencja wśród tych, którzy będą chcieli na tym zarobić. Nie tylko ze strony samych dostawców prądu, ale także wśród innych operatorów telekomunikacyjnych.
Według informacji DGP wejście na rynek dystrybucji usług energetycznych rozważa także Telekomunikacja Novum, z której usług korzysta około 250 tys. klientów. – Wkrótce zamierzamy poszerzyć naszą ofertę o nowe usługi z obszaru telefonii komórkowej w modelu MVNO oraz energetyki – potwierdza Jacek Łaskowski, prezes Telekomunikacji Novum. Nad możliwościami zaistnienia na rynku energetyki zastanawiają się też niektórzy operatorzy komórkowi – na przykład T-Mobile, którego odpowiednik na Węgrzech właśnie rozpoczął sprzedaż energii elektrycznej. Operator nie komentuje tych informacji.
– To ciekawy pomysł. Klientom powinien się spodobać, bo najłatwiej mieć wszystko na jednej fakturze – przyznaje Paweł Puchalski, szef analityków DM BZ WBK. Według niego na aliansie bardziej zyskać może ten, kto zdobywa dostęp do większej bazy klientów.
Jeśli projekt zaskoczy, niewykluczone, że kolejni operatorzy – PGE, Tauron i Enea po jednej stronie, a Orange, Plus, T-Mobile i Play po drugiej – podpiszą podobne umowy i szybko pójdą tą biznesową drogą.
Wszystkim chodzi w klienta
Podstawowe usługi już nie wystarczają, by utrzymać klienta. Dlatego operatorzy – czy to stacjonarni, czy komórkowi – prześcigają się w pomysłach na wyróżnienie się i zaoferowanie klientom wartości dodanej. Netia teraz wchodzi w sprzedaż prądu, ale wcześniej zaoferowała już na przykład możliwość zamówienia pizzy za pomocą telewizora i pilota. T-Mobile próbuje wabić klientów kursami języków obcych. Play rozpoczął sprzedaż wspólnych pakietów z operatorem telewizji satelitarnej Cyfra+. Na podobnej zasadzie współpracuje Plus z Cyfrowym Polsatem, a Orange z platformą n. Operatorzy Plus i Orange oferują dostęp do muzyki i telewizji.