W najbliższych dniach ma się rozpocząć sprzedaż Lux Medu, największej sieci medycznej na polskim rynku – wynika z informacji DGP. Jej obecny właściciel, fundusz MID Europa Partners, wynajął do przeprowadzenia transakcji bank inwestycyjny Rothschild Polska, który kończy właśnie kompletowanie listy potencjalnych inwestorów.
Znajdzie się na niej brytyjski gigant ubezpieczeniowy Bupa, który od dawna interesował się Lux Medem, a także polska grupa ubezpieczeniowa PZU, Generali i Vienna Insurance Group, właściciel Compensy. W kolejce ustawią się też fundusze private equity. – Lada dzień zaproszenia trafią do kilkunastu podmiotów – mówi nam osoba znająca kulisy transakcji.
Działający pod kilkoma markami (m.in. Promedis, CM LIM czy Medycyna Rodzinna) Lux Med zakończył ubiegły rok z 652 mln zł przychodów, ale bardziej szczegółowych wyników nie ujawnił. Nie wiadomo, jak bardzo zadłużona jest grupa – z ostatniego złożonego sprawozdania w Monitorze Polskim B wynika, że zobowiązania długoterminowe wynosiły na koniec 2010 r. 688,9 mln zł. Obecny właściciel liczy, że wycena spółki sięgnie nawet 900 mln – 1 mld zł.
– To bardzo drogo. Patrząc z perspektywy PZU czy innych ubezpieczycieli, segment ubezpieczeń zdrowotnych wydaje się dobrym kierunkiem. By na nim zaistnieć, nie trzeba jednak od razu kupować sieci klinik, można być tylko pośrednikiem – komentuje Tomasz Bursa, analityk Ipopema Securities.
Właściciele liczą jednak, że inwestorów do zakupu Lux Medu przyciągną dobre perspektywy stojące przed polskim rynkiem usług medycznych. Firma badawcza PMR szacuje, że w 2011 r. wartość rynku prywatnej opieki zdrowotnej wyniosła 30,8 mld zł i najbliższe pięć lat będzie rosła w tempie 5 proc. rocznie. Ale biznes będzie wymagać ogromnych nakładów. Radosław Moks, wiceprezes spółki MedFinance należącej do Grupy Magellan, ocenia, że w ciągu 6 lat szpitale będą musiały wydać co najmniej 20 mld zł na infrastrukturę i sprzęt medyczny.