W najnowszej 12 edycji Marketingowego rankingu Sieci Detalicznych na pozycji lidera utrzymała się Biedronka, która zwiększyła nieco dystans od depczącej jej po piętach sieci hipermarketów Tesco.
Marketingowy Ranking Sieci Detalicznych / Media

Z trzeciego miejsca w poprzedniej edycji aż na piąte miejsce spadła sieć hipermarketów Carrefour. W pierwszej dziesiątce awans na ósmą pozycję zanotowała trzecia sieć dyskontowa Netto.

Marketingowy Ranking Sieci Detalicznych stanowi wszechstronną klasyfikację najważniejszych sieci detalicznych funkcjonujących w Polsce. Ranking został opracowany według autorskiej metodologii Kondej Marketing. Poszczególne sieci detaliczne są oceniane według 15 kryteriów, z których każde zostało podzielone na 5 podkategorii. Oznacza to, że każda grupa handlowa uzyskuje oceny od jednego do dziesięciu w 75 kategoriach, które dają łączną notę punktową zawartą w skali od 1 do 100. W zakres oceny wchodzą zarówno elementy zauważalne dla konsumentów, takie jak wizualizacja, aktywność promocyjna czy poziom cen, jak również czynniki związane z potencjałem rynkowym, standingiem finansowym czy strategią rozwoju operatora. Oto pierwsza dziesiątka:

1. Biedronka – 80,43

Biedronka poprawia wizerunek swoich sklepów i rozszerza asortyment produktów świeżych, głównie warzyw i owoców. W działaniach tych można zauważyć wyraźne dążenie do pozbycia się etykiety dyskontu i przyciągnięcia wielomilionowej rzeszy średnio zamożnych klientów. Ze względu na ubogi asortyment (około 1000 pozycji produktowych) portugalska sieć nie ma jednak szans stać się pełnoprawnym supermarketem.

Ranking sieci detalicznych - hipermarkety / Media

2. Tesco hipermarkety – 79,68

Podobnie jak inne sieci hipermarketów, Tesco boryka się z problemem, jakim jest wygasająca skłonność Polaków do dokonywania zakupów w wielko powierzchniowych sklepach. Firma koncentruje się na wprowadzaniu konceptu Tesco Extra, który jest mniejszym kompaktowym hipermarketem, bardziej przyjaznym dla klientów niż wielkie sklepy przypominające lotniska.

Ranking sieci detalicznych - dyskonty / Media

3. Lidl – 76,05
Lidl tworzy w Polsce sklepy, które nie mają odpowiedników w Europie i którym trudno jest przydać odpowiednią nazwę. Jest to dyskont, jednak z atrakcjami charakterystycznymi dla supermarketów delikatesowych (np. Tydzień Azjatycki czy Tydzień Grecki). Polskim konsumentom takie czarowanie wyraźnie odpowiada, zatem w naszym kraju ta niemiecka sieć ma przed sobą okres pewnego rozwoju.

Ranking sieci detalicznych - supermarkety / Media

4. Auchan – 75,00
Auchan przez wiele lat wyrobił wśród polskich konsumentów wizerunek sieci taniej i ta cenowa fascynacja trwa nadal. Francuska sieć modernizuje swoje markety, kusi klientów nocnymi wyprzedażami i darmowym bezprzewodowym Internetem. Można przewidywać, że Polacy nadal będą odwdzięczać się przyciąganiem wózków do kas (w tym – bezobsługowych) tej sieci.

5. Carrefour – 74,74
W Polsce hipermarkety pod szyldem Carrefour nie mają ani przewagi cenowej, ani też nie wyróżniają się jakością ekspozycji towarowej czy wdrażaniem atrakcyjnych rozwiązań. Hipermarkety tej francuskiej sieci są za to stosunkowo małe, co w dzisiejszych czasach jest atutem samym w sobie. To jednak za mało, by utrzymać stabilną pozycję na polskim rynku.
Firmę czeka zatem duży wysiłek, by jej sklepy stały się bardziej przyjazne polskim klientom.



6. Kaufland – 73,68
Kaufland jest formatem dobrze dostosowanym do specyfiki polskiego rynku w średnich miejscowościach, gdzie większość konsumentów interesują niskie ceny, a ograniczony asortyment nie stanowi zbytniej przeszkody przy dokonywaniu zakupów. Obecnie ta sieć dyskontowych hipermarketów zaczęła się jednak rozwijać w dużych miastach, stąd niemiecki operator większą niż dotychczas uwagę powinien zwrócić na estetykę swoich sklepów i jakość oferowanych produktów.

7. Intermarche – 73,48
Dotychczas Intermarche można było określić jako supermarkety Polski powiatowej. Firma coraz bardziej jest jednak zainteresowana lokalizacją w dużych aglomeracjach. Stosunkowo atrakcyjne ceny, dostosowanie sklepów do lokalnych uwarunkowań i mocna oferta produktów świeżych dają podstawę do dalszego rozwoju tej firmy w kolejnych latach.

8. Netto – 73,47
Netto to dyskont dosyć nietypowy, gdyż posiada głównie produkty markowe, co więcej w cenach często najniższych na rynku. Dotychczas duńska sieć ograniczała ekspansję do Polski zachodniej i południowej, stąd w centrum kraju i na wschodzie jest jeszcze zupełnie nieznana. Zmieni się to z pewnością w ciągu najbliższych lat, gdyż sklepy z wizerunkiem pieska Scottie coraz liczniej pojawiać się będą na wschód od Wisły.

9. Tesco supermarkety – 72,54
Supermarkety Tesco mają niskie ceny, asortyment znacznie szerszy niż dyskonty, a jednak nie są w stanie zyskać powszechnej sympatii wśród polskich konsumentów. Na przeszkodzie stoi organizacja sprzedaży i problemy związane z wyglądem tych sklepów. Operator tej sieci musi dużo popracować nad likwidacją pojawiających się często kolejek, poprawić jakość obsługi klientów i sprawić, by regały i alejki miały bardziej atrakcyjny wygląd.

10. Polomarket – 71,52
W pierwszej dziesiątce Rankingu Polomarket jest jedyną siecią z wyłącznie polskim kapitałem. Chyba z tego względu stale pojawiają się pogłoski, że sieć jest na sprzedaż. Póki co, ta sieć supermarketów stale się rozwija i dobrze radzi sobie w konkurencji z międzynarodowymi korporacjami. Głównym atutem tej firmy jest umiejętne połączenie trzech elementów: szerokości asortymentu, jakości produktów i poziomu cen.

Oceny dokonywane są przez zespół analityków rynkowych firmy Kondej Marketing na podstawie cyklicznego monitoringu rynkowego Detal Spożywczy w Polsce, wszelkich publikowanych informacji i analiz, własnych obserwacji w sklepach i informacji uzyskanych bezpośrednio od operatorów sieciowych.

Źródło: Kondej Marketing