Australijskie linie lotnicze Qantas wycofały zamówienia na 35 największych samolotów Boeinga, 787-9, po zanotowaniu pierwszej rocznej straty od 17 lat z powodu wyższych kosztów paliwa, sporów pracowniczych i zaostrzającej się konkurencji na trasach międzynarodowych. Dla Boeinga oznacza to stratę kontraktu wartego 8,5 mld dolarów.

Kontrakt wartości 8,5 mld dolarów, według cen katalogowych, został odwołany ze względu na „niższe wymagania wzrostu w niepewnym otoczeniu globalnym” – powiedział reporterom w Sydney szef linii lotniczych Alan Joyce. Największy przewoźnik Australii poniósł na koniec roku finansowego, upływającego 30 czerwca, stratę w wysokości 245 mln australijskich dolarów ( 257 mln USD) – relacjonuje agencja Bloomberg.

Po rezygnacji z Dreamlinerów notowania Quantas na giełdzie w Sydney wzrosły do najwyższego poziomu od 11 tygodni, a zwrot przez Boeinga zadatku w wysokości 433 mln dolarów osłabił napięcia związane z sytuacją finansową firmy.

Ale Joyce przełożył także na późniejszy termin odbiór maszyn Airbusa A380, zmniejszył liczbę zagranicznych rejsów oraz wszczął rozmowy w sprawie współpracy z liniami Emirates w celu odrodzenia międzynarodowych operacji, które w minionym roku fiskalnym zakończyły się stratą 450 mln australijskich dolarów.

„Quantas zmaga się z ograniczeniami, które musi pokonać” – mówi Peter Echo, główny analityk rynku w City Index z Sydney – „Alternatywą jest zwiększenie puli akcji i to nie jest niewykonalne”.

Na głównego przewoźnika spółki przypadły straty w kwocie 21 mln australijskich dolarów. Natomiast budżetowe linie Jetstar, wchodzące w sklad Quantas, wypracowały 203 mln australijskich dolarów zysku a segment programu lojalnościowego, frequent-flier program (FFP) zapewnił zysk rzędu 231 mln australijskich dolarów. Od 1 lipca Quantas dokonał podziału na dwa biznesy: rejsy zagraniczne i połączenia krajow. Zeszłoroczne strajki przyspieszyły proces restrukturyzacji. Zwolnienia objęły 2,8 tys. pracowników, czyli 11 proc. załogi.

Największa rezygnacja z Dreamlinerow

Anulowanie zamówień na samoloty Boeinga jest największą, jak dotychczas rezygnacją z maszyn, które weszły do użytku w zeszlym roku japońskich liniach All Nippon Airways. Debiut samolotu został opóźniony o ponad trzy lata z powodu problemów wyniklych Boeinga przy stosowaniu nowych materialów i technologii produkcyjnych.

Boeing już stracił w tym zamówienia na 25 Dreamlinerów, w tym z 24 maszyn zrezygnowały w marcu linie China Eastern Airlines. Największa jednorazowa rezygnacja dotyczyła 25 samolotów w 2009 roku, zamówionych przez klienta, którego Boeing nie chciał ujawnić. Ale księga zamówień na Dreamlinera wciąż opiewa na około 800 maszyn.