Chińskie Lenovo, drugi największy na świecie producent komputerów osobistych, zanotował w swoim pierwszym kwartale 30-proc. wzrost zysków i zwiększył udział w globalnym rynku już prawie depcząc po piętach liderowi, którym jest wciąż amerykański koncern Hewlett-Packard.

Zyski netto wspięły się do 141,4 mln dolarów za okres trzech miesięcy do końca czerwca w porównaniu z kwotą 108,mln dolarów przed rokiem. Wynik jest lepszy od prognoz ośmiu analityków ankietowanych przez agencję Bloomberg, stawiających średnio na 133,5 mln dolarów.

Lenovo, które ma główne kwatery w Pekinie i Morrisville, stan Karolina Północna, na zamknięciu sesji w Hongkongu podskoczył do 6,60 hongkońskich dolarów za akcję, czyli najwyżej od 22 czerwca. Firma podrożała już w tym roku o 27 proc., znacznie wyprzedzając 8,3 –proc. zysk spółek z indeksu Hang Sen.

„Wyniki potwierdzają, że Lenovo jest dobrze zarządzane i nadal zapewnia wzrost wyższy od średniej w branży pomimo trudnych warunków makroekonomicznych” - twierdzi Jonathan Ng, analityk CIMB-GK – „Lenovo zmniejszy swoje koszty, żeby zagwarantować firmie zrównoważony rozwój”.

Udział chińskiego producenta w rynku zwiększył się o dwa procenty do 14,7 proc. niemal zbliżając się do Hewlett- Packarda, który kontroluje 14,9 proc. rynku – szacuje firma badawcza Gartner. Przychody Lenovo wzrosły o 3,5 proc. do 8,01 mld dolarów.

Lenovo, które w 2005 roku odkupiło segment pecetów od International Business Machines, także w zeszłym roku wykorzystało akwizycje do zwiększenia sprzedaży. Chińczycy przejęli spółkę Medion, niemieckiego producenta komputerów oraz oddział PC japońskiego koncernu NEC.

Producent komputerów poszerza także swoją ofertę o smartfony, tablety i telewizory z łączami do Internetu. Sprzedaż telefonów Chinach osiągnęła prawie 7 mln egzemplarzy po raz pierwszy wyprzedzając liczbę sprzedanych komputerów, a udział Lenovo w chińskim rynku smartfonów wyniósł 13 proc., dając firmie drugie miejsce w Państwie Środka.