Budowa dróg to, podobnie jak piłka nożna, czy lekkoatletyka, nie jest już naszą specjalnością. Jak bowiem wynika z kolejnego rankingu opublikowanego przez GDDKiA, prawie 16 proc. przebadanych odcinków budowanych autostrad czy dróg ekspresowych zbiera negatywne opinie od rzeczoznawców. Droga wybudowana przez najgorszą firmę zaliczyła ponad 63 proc. fuszerek.

- Jest co prawda lepiej z jakością na realizowanych inwestycjach drogowych, ale do sukcesu jeszcze długa droga – twierdzi GDDKiA. Przypomina, że założonym przez GDDKiA celem w zakresie systemu zarządzania jakością jest zaś osiągniecie poziomu poniżej 10 proc. wyników negatywnych w całości wykonywanych próbek badawczych.

W pierwszym półroczu 2012 r. laboratoria GDDKiA przebadały ponad 7,5 tys. próbek więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Na prawie 26 tys. wykonanych próbek 22 tys. były poprawne. Zdaniem GDDKiA, biorąc pod uwagę koszty kontraktów drogowych i skali robót przy budowie infrastruktury drogowej, to wciąż słaby wynik.

GDDKiA przygotowała ranking spółek budowlanych na podstawie jakości wykonywanych przez nie robót w pierwszym półroczu 2012 r. W zestawieniu nie uwzględniono wykonawców, dla których liczba badań w pierwszym półroczu 2012 r. była mniejsza od 50 oraz wykonawców typowych robót utrzymaniowych. Nie uwzględniono także wykonawców, z którymi w badanym okresie zerwano kontrakt lub znajdujących się w stanie upadłości.

Dyrekcja podzieliła ranking spółek na trzy kategorie - takie, gdzie procentowa ilość dróg niespełniających wymagania jakościowe wynosiła odpowiednio: mniej niż 15 proc., pomiędzy 15 a 25 proc. oraz więcej niż 25 proc.

oto zestawienie poszczególnych grup wykonawców oraz procentowa ilość stwierdzonych "złych" próbek (w nawiasie)

pdf icon Ranking GDDKiA jakości budowy dróg w Polsce (II badanie)
pobierz plik

Wykonawcy obciążeni fuszerkami do 15 proc.

Metrostav (4), Johan Bunte (4,7), Mosty Łódź (4,7), Doprastav (5,1), Maldrobud Myslibórz (6,9), MSF Engenharia (8,6), Mostmar (9,4), Hermann Kirchner (9,7), Boegl a Krysl (10,3), Polimex-Mostostal (10,8), Aprivia (11), SRB (11), Budimex (13,2), Astaldi (13,7), Dragados (14,5), Skanska (14,5), Mostostal Warszawa (14,6).

Wykonawcy obciążeni fuszerkami od 15 do 25 proc. fuszerek

Mota Engil (15,2), Sando (16), Strabag (16,5), Wakoz (19,4), Mirbud (20,2), Warbud (21,1), Bilfinger Berger Budownictwo (22,3), Alpine Bau (22,7), Colas (24), Eurovia (24), HAK Construction (24), JP Avax (24,4).

Wykonawcy obciążeni fuszerkami powyżej 25 proc. fuszerek

(C) Teerag Asdag (38), PBDIM Mińsk Mazowiecki (44,3), PRDiM Kędzierzyn-Koźle (63,2).