Na rynku nie ma miejsca dla ponad 40 serwisów zakupów grupowych. Będą musiały połączyć siły.
Gdzie kupują Polacy w sieci / DGP
Kupiłeś kupon gwarantujący 50-proc. rabat na siłownię, może skusisz się na podobny upust na sprzęt sportowy? W drugiej połowie roku system w zbliżony sposób rekomendujący zakupy o nazwie Smart Deals planuje wprowadzić Groupon.pl, należący do amerykańskiego giganta zakupów grupowych.
– To rozwiązanie działające na podobnej zasadzie co rekomendacje Amazona. Smart Deals – na podstawie analizy wielu zmiennych, w tym dotychczasowej historii zakupów – będą dostarczać naszym klientom oferty dopasowane do ich profili konsumenckich – mówi DGP Veit Dengler, powołany niedawno wiceprezes Groupona odpowiedzialny za rynki międzynarodowe.
W taki sposób docierający codziennie do 7 mln klientów w 33 miastach w Polsce Groupon chce utrzymać pozycję lidera zakupów grupowych.
Po piętach próbuje mu deptać zajmujący drugą pozycję Gruper, należący do wydawniczego koncernu Polskapresse. Obaj gracze nie ujawniają wyników finansowych, ale przyznają, że do nich należy około 80 proc. wszystkich transakcji na rynku, którego ubiegłoroczna wartość wyniosła 350 mln zł, a w tym wzrosnąć może nawet do 500 mln zł.
Veit Dengler wylicza, że od startu działalności w połowie 2010 roku klienci zaoszczędzili dzięki niemu ponad 1,3 mld zł. To wartość rabatów udzielonych na usługi i towary. – Jeśli chodzi o wzrost przychodów i rentowność, polski Groupon znajduje się w pierwszej piątce wśród 47 rynków, na których firma działa poza USA. Pierwsze miejsce w tym gronie zajmuje natomiast, jeśli chodzi o liczbę użytkowników w stosunku do wszystkich internautów – dodaje Veit Dengler.
Z kolei Gruper ujawnia, że przez dwa lata działalności sprzedał 1,5 mln kuponów, które pozwoliły zaoszczędzić klientom 200 mln zł.
Obaj gracze próbują teraz poszerzyć rynek, wprowadzając do oferty nowe kategorie usług i produktów. – Wciąż widzimy duży potencjał w sprzedaży kuponów do restauracji czy salonów kosmetycznych, ale zamierzamy zwiększyć ofertę turystyczną, telekomunikacyjną, kulturalną czy usług bankowych – przyznaje Dengler.
Gruper wprowadza do sprzedaży oferty banków i firm ubezpieczeniowych oraz usługi medyczne. I wchodzi na urządzenia mobilne. – Tkwi tutaj olbrzymi potencjał. Według prognoz w 2012 roku polscy konsumenci przeznaczą na mobilne zakupy 230 mln euro – ponad 64 proc. więcej niż w roku 2011 – mówi Piotr Majcherkiewicz, prezes Grupera.
Dominacja dwóch największych graczy utrudnia rozwój innym. Rynek próbował podbić O2, ale zamknął swój serwis Ruszaj.pl. Agora zmieniła profil HappyDay, który sprzedaje teraz tylko oferty turystyczne. Do czołówki próbuje się przebić Citeam.pl, należący do Allegro. Stara się zwiększyć skalę, sprzedając z rabatami oferty e-sklepów z obuwiem czy biżuterią. – Niemal co czwarty kupon sprzedawany na naszym serwisie jest obecnie nabywany właśnie w tej kategorii – mówi Agnieszka Radczak, dyrektor handlowy Citeam.pl. Zdaniem przedstawicieli branży większość serwisów czeka konsolidacja lub bankructwo.