Saab, producent prestiżowych do niedawna szwedzkich samochodów, ostatecznie trafił w ręce chińsko-japońskiej grupy inwestycyjnej i ma odtąd przestawić się na wytwarzanie aut elektrycznych – podaje agencja Bloomberg.

Pierwszy pojazd tego typu ma bazować na modelu 9-3 Saaba i pojawi się w sprzedaży na początku 2014 roku – głosi wydane dzisiaj wspólne oświadczenie nabywcy, grupy National Electric Vehicle Sweden i administratora zbankrutowanego Saaba. Obie strony postanowiły nie ujawniać ceny transakcji.

Szwedzki symbol trafił w ręce Japończyków i Chińczyków

Na czele grupy nabywców znajdują się japońska firma inwestycyjna Sun Investment oraz mający siedzibę w Hongkongu producent zakładów do wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych National Modern Energy Holdings. O przejęcia Saaba zabiegała także chińska firma Zhejiang Youngman Lotus Automobile, które prowadziła rozmowy w tej sprawie od lutego, a w zeszły piątek, 8 czerwca, złożyła ofertę przekraczającą kwotę 4 mld szwedzkich koron (567 mln dolarów).

Koncern w zeszłym roku nie wyprodukował żadnego auta

Po wstrzymaniu produkcji w marcu 2011 roku Saab nie wyprodukował w zeszłym roku żadnego samochodu i w grudniu firma złożyła wniosek o bankructwo. Szwedzki producent jest nierentowny od 20 lat i koncern General Motors, który przejął pełną kontrolę nad Saabem w 2000 roku, odsprzedał w lutym 2010 roku szwedzką markę dla holenderskiego producenta sportowych samochodów Spyker. Na początku tego roku administrator Saab Automobile poinformował, że zainteresowanie kupnem spółki wyraziło pół tuzina różnych firm.

Po osiągnięciu rekordowej sprzedaży w 2006 roku na poziomie 133 tys. samochodów, w roku 2010 Saab sprzedał już tylko 31,7 tys. aut. Danych za 2011 rok nie opublikowano, ale były rzecznik Saaba ocenia, że firma mogła sprzedać od 10 tys. do 15 tys. pojazdów.

Korzenie Saab Auto sięgają 1937 roku, kiedy powstał szwedzki producent samolotów Svenska Aeroplan, który rozpoczął wytwarzanie samochodów w 1947 roku. Później biznes samochodowy całkowicie oddzielono od lotniczego. Przed bankructwem w Saab Auto pracowało około 3600 osób, w tym 3400 w głównych zakładach firmy w szwedzkim Trollhaettan.