Tegoroczna sprzedaż alkoholi w Polsce osiągnie poziom 455 501 tys. 9-litrowych kartonów, a w 2016 r. sprzeda się 421 248 tys. kartonów, co będzie oznaczało spadek o 7,5 proc. wobec poziomu oczekiwanego w tym roku, wynika z prognoz Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.

"Takie przewidywania dla Polski wpisują się w zjawisko coraz niższego spożycia alkoholu, które obserwowane jest w Europie. Największy udział w spadku sprzedaży ilościowej będzie miało piwo (o blisko 9%), natomiast sprzedaż napojów spirytusowych oraz wina wzrośnie – odpowiednio o 0,7 proc. i 1,6 proc. Spośród alkoholi mocnych Polacy coraz chętniej będą sięgali po whisky, której sprzedaż do 2016 r. wzrośnie o ponad połowę, a także po wódki smakowe – łączna dynamika tych alkoholi w okresie najbliższych 5 lat ma wynieść 20,2%" - głosi komunikat Związku.

Prognozy przewidują także rosnącą popularność napojów określanych mianem "ready to drink", czyli gotowych drinków wyprodukowanych na bazie alkoholi mocnych. "To produkt, który pojawił się na naszym rynku stosunkowo niedawno, ale grono jego konsumentów będzie systematycznie wzrastać, o czym świadczą prognozy dynamiki na poziomie 32% od 2012 do 2016 roku" - komentuje prezes ZP PPS Leszek Wiwała, cytowany w komunikacie.

"Należy się spodziewać, że kategorią, która będzie rosła najmocniej, jest whisky. Jeszcze do niedawna był to alkohol konsumowany wyłącznie przez niewielką liczbę osób. (…) W miarę bogacenia się Polaków, a także popularyzacji na coraz większą skalę kultury picia markowych alkoholi, to grono zaczęło gwałtownie rosnąć i, jak pokazują szacunki, w przyszłości to zjawisko nabierze jeszcze większego tempa" - zauważył także Wiwała.