44 mld dolarów wyniósł w 2011 r. całkowity zysk rosyjskiego koncernu Gazprom. Spółka opublikowała w piątek swoje wyniki finansowe za ubiegły rok. Gazprom sprzedał prawie 520 mld m sześc. gazu za prawie 96 mld dol.

W Rosji Gazprom sprzedał 280 mld m sześc. gazu, średnio po 89,7 dol. za tysiąc m sześc. Średnia cena gazu w Rosji wzrosła w tym czasie o 14 proc. - zaznaczyła spółka.

W krajach byłego Związku Radzieckiego Gazprom sprzedał 81 mld m sześc. gazu po średniej cenie 290 dol. za tysiąc m sześc., co przyniosło 21,7 mld dol. Średnia cena gazu wzrosła o 20,8 proc.

Średnia cena gazu dla Europy Zachodniej - 384 dol. za tys. m sześc.

Do Europy i innych krajów Gazprom sprzedał w zeszłym roku 156,6 mld m sześc. gazu - o prawie 6 proc. więcej niż rok wcześniej - za 49 mld dol., średnio po 384 dol. za tysiąc m sześc. Średnia cena wzrosła o ponad 22 proc.

Gazprom podkreślił, że według wielu niezależnych międzynarodowych agencji i organizacji, do 2030 r. spodziewany jest wzrost globalnego popytu na gaz o 50 proc. w porównaniu z 2010 r. i spodziewany jest wzrost całkowitego zużycia gazu na wszystkich rynkach docelowych koncernu.

Spółka podała też, że jej celem w długoterminowej perspektywie jest zachowanie pozycji lidera w globalnym przemyśle gazowym. Aby osiągnąć te cele, firma planuje wdrożenie strategicznych działań, w tym utrzymanie produkcji na obecnie eksploatowanych polach gazowych oraz aktywny rozwój nowych centrów produkcji gazu na Półwyspie Jamalskim, na wybrzeżach mórz północnych, we wschodniej Syberii i na Dalekim Wschodzie - podkreślił Gazprom. Koncern zasygnalizował jednocześnie, że jednym z nowych obszarów rozwoju miałby być rynek LNG w rejonie Azji i Pacyfiku.