Polacy coraz chętniej decydują się na zakup smartfonów zamiast tradycyjnych telefonów komórkowych. Na rynku kształtuje się również nowy układ sił: po latach dominacji Nokii na pierwsze miejsce wysunął się Samsung. Liderów gonią Sony i HTC.
Polacy coraz chętniej decydują się na zakup smartfonów zamiast tradycyjnych telefonów komórkowych. Na rynku kształtuje się również nowy układ sił: po latach dominacji Nokii na pierwsze miejsce wysunął się Samsung. Liderów gonią Sony i HTC.
/>
W bieżącym roku najwięksi producenci – Samsung, Nokia, Sony oraz HTC – chcą sprzedawać smartfony na masową skalę, także klientom mniej zarabiającym, którzy szukają oferty za złotówkę.
– Ten rok upłynie pod znakiem skomasowanej oferty telefonów w niższym przedziale cenowym – potwierdza w rozmowie z DGP Wojciech Wasilewski, dyrektor do spraw sprzedaży i marketingu Telecom Samsung Electronics Polska.
Dla klientów oznacza to, że w ofertach przedstawianych przez operatorów komórkowych zobaczą znacznie więcej promocji i tańszych urządzeń.
– Polacy przyzwyczaili się do tego, że kupują smartfony za pośrednictwem operatorów komórkowych. Ceny, po jakich sprzęt kupują operatorzy, spadają. Parametry i funkcje zarezerwowane dotychczas tylko dla telefonów z najwyżej półki znajdą się teraz w telefonach bardziej przystępnych cenowo – dodaje Wasilewski.
– Smartfony weszły do głównego nurtu sprzedaży w 2011 r., kiedy ceny najtańszych modeli spadły w hurcie do poziomu 100 – 150 euro, co pozwoliło operatorom na zaoferowanie ich za złotówkę w popularnych abonamentach – mówi Marek Kujda, analityk IDC Poland.
Koreański producent w kwietniu i maju zacznie sprzedaż pięciu nowych modeli smartfonów, wśród których znajdą się takie modele jak Galaxy S Advance, Plus, Ace 2 czy Mini 2. Oprócz tego wprowadzi telefon z najwyższej, także cenowo, półki – następcę Galaxy S II. Podobno pojawi się na rynku w maju.
W taki sposób Samsung chce utrzymać pierwszą pozycję na rynku sprzedaży smartfonów z udziałem ok. 50 proc., jakie miał po I kw. 2012 r. Wojciech Wasilewski zapowiada, że w tym roku firma sprzeda w Polsce 4 mln telefonów, z czego 2 mln będą stanowić smartfony.
Jak odpowiedzą konkurenci? Sony już wprowadził w trwającej do 7 maja przedsprzedaży Xperię S i Xperię P, a w najbliższym czasie na rynek rzuci kolejne urządzenia z tej serii – U i Sola. Również w przedsprzedaży oferuje na razie swoje telefony z serii One V, X i S producent HTC.
– W tym roku chcielibyśmy dobić do 17 – 18 proc. udziału w rynku, a nasz docelowy plan to 20 proc. – mówi DGP Paweł Mucha-Orliński, dyrektor wykonawczy HTC w Europie Środkowej i Wschodniej. Oznacza to, że tajwański koncern musiałby sprzedać u nas w tym roku ponad 900 tys. smartfonów.
Specjaliści czekają na reakcję rynku na najnowszą Nokię Lumia 900, mocno promowaną przez operatorów w ofertach za 1 zł. – Zobaczymy, czy Nokii i Microsoftowi dzięki smartfonom z systemem Windows Phone 8 uda się namieszać na rynku – mówi Marek Kujda, analityk IDC Poland.
Według niego udział smartfonów będzie dalej rósł, zgodnie z trendem obserwowanym w Europie Zachodniej. Szacuje, że w sumie Polacy kupią 5 mln smartfonów, co stanowić będzie 45 proc. wszystkich sprzedanych telefonów.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama