W 2011r. Chiny po raz pierwszy wyprzedziły USA pod względem wartości konsumpcji towarów spożywczych. Jest to symptom przesunięcia się tego rynku w kierunku krajów szybko rozwijających się jak Chiny, Indie i Brazylia - podała agencja Xinhua.

Z raportu agencji ds. badań rynku artykułów spożywczych IGD wynika, że wartość całej konsumpcji żywności i branży spożywczej w 2011 r.w Chinach osiągnęła wartość 963 mld dolarów i była o ponad 55 mld dolarów wyższa niż w USA.

Rynek spożywczy 2015 r wzrośnie w Chinach do 1,5 bln dolarów

Analitycy IGD przewidują, że do 2015 roku rynek towarów spożywczych w Chinach wzrośnie do sumy 1 bln 457 mld dolarów, podczas kiedy w USA osiągnie on wartość 1 bln 71 mld dolarów.

Prezes IGD stwierdził, że tempo wzrostu konsumpcji żywności wzrasta zaskakująco szybko. Powodem tego są głównie dynamicznie rosnące gospodarki państw rozwijających się, wzrost liczby ludności i inflacja towarów spożywczych. W samych Chinach w latach 2006-2015 przewidywany jest 3-krotny wzrost konsumpcji tego segmentu.

Po Chinach najszybciej przyrasta rynek spożywczy w Rosji, Indiach i Brazylii

Najszybciej rozwijający się rynek żywności - mają poza Chinami - Rosja, Indie i Brazylia. Zdystansowały one już w tej dziedzinie państwa europejskie, ale zmieniły również strukturę popytu. Znacznie wzrosło zapotrzebowanie na pszenicę i podstawowe artykuły żywnościowe. Z tego powodu ceny pszenicy i innych zbóż znacznie wzrosły w ostatnim czasie.

Według prognoz IGD do 2015 roku Japonia wypadnie z grona największych konsumentów artykułów spożywczych, a nowym liderem zostaną Chiny, USA pozostanie nadal na drugiej pozycji, ale na kolejnych miejscach znajdą się Brazylia, Rosja i Indie. Analitycy podkreślają również, że mimo znacznego spowolnienia tempa wzrostu rynku chińskiego, nadal pozostanie on najbardziej atrakcyjny dla globalnych sieci sprzedaży detalicznej.

Specjaliści IGD przewidują, że do 2025 r. w 200 miastach chińskich ludność przekroczy 1 mln mieszkańców. Stanowi to olbrzymi potencjał konsumpcyjny. Coraz więcej światowych gigantów branży handlu spożywczego kieruje swoje inwestycje do Chin i pozostałych krajów z listy najszybciej rozwijających sie gospodarek świata.