Kolej podwieszana ma rozwiązać problem transportu publicznego w chińskich miastach. Nowa technologia jest prawie 10-krotnie tańsza od metra lub kolei tradycyjnej. Czas budowy skraca się z lat do miesięcy. W Wenzhou rusza konstrukcja pierwszej linii.

W celu usprawnienia transportu i złagodzenia korków w wielkich miastach Chiny rozpoczęły prace przy budowie kolei podwieszanej. Na początku kolej taka powstanie w Szanghaju, Tinajinie, Wenzhou i 4 innych miastach chińskich.

Kolej podwieszona ma wielką przewagę nad metrem i tradycyjną koleją naziemną. Przede wszystkim jest to rozwiązanie tańsze, czas budowy jest bardzo krótki i nie trzeba wyłączać z ruchu dużych części miasta. Budowa jednego kilometra w Chinach szacowana jest na 150 mln juanów (około 75 mln zł), czyli jest o 700 mln juanów niższy niż taki sam odcinek metra.

Przy założeniu uruchomienia dużej produkcji urządzeń obsługujących kolej na terenie Chin, koszt ten może zostać obniżony do 50 mln juanów. Maksymalna prędkość kolei wynosi 50 km/godz. Rozpoczęto już prace przygotowawcze przy budowie kolei podwieszanej w Wenzhou. Jeżeli próby wypadną pomyślnie, Pekin również zamierza dołączyć do tego projektu.

Projekt przedstawiła deputowana, Feng Xingyun, na sesji parlamentu chińskiego. Uważa ona, że wprowadzenie nowej kolei i usprawnienie transportu publicznego pozwoli na zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska naturalnego i poprawę jakości życia mieszkańców miast.

Prace przy opracowywaniu nowej technologii trwają już od 3,5 roku

Profesor Chińskiej Akademii Inżynierii, deputowany Wang Mengshu, stwierdził, że nowa kolej jest świetnym pomysłem i powinna stać się częścią składową systemu transportu torowego, zwłaszcza w komunikacji na wielkich osiedlach, lotniskach, w obiektach turystycznych i wszędzie tam, gdzie potrzebna jest duża przepustowość na krótkich odległościach. W każdym wagoniku mieści się 75 osób, a więc w ciągu godziny czteroskładowy pociąg może przewieźć średnio 15 tys. osób na godzinę, a dopuszczalne maksymalne natężenie ruchu przewidywane jest nawet na 30 tys.

"Oprócz niewątpliwej zalety w postaci ceny, również tempo budowy jest stosunkowo szybkie. Na konstrukcję odcinka kilkudziesięciu kilometrów potrzeba zaledwie od 3 do 5 miesięcy. "Nie są wymagane żadne duże roboty ziemne. Wystarczy postawić słupy, połączyć je szynami i zamontować potrzebne urządzenia. Na taki sam odcinek metra lub kolei naziemnej potrzeba od 3 do 5 lat. Kolej podwieszona oszczędza czas, energię i pieniądze" - dodał prof. Wang.

Według doniesień, prace przy opracowywaniu nowej technologii trwają już od 3,5 roku. Rozpoczęcie doświadczalnej budowy w Wenzhou planowane jest w tym roku.

Pierwsza kolej podwieszana została zbudowana w Dreźnie w 1901 (Schwebebahn Dresden). Jest to kombinacja górskiej kolejki linowej z szynową. Pierwszą prawdziwie miejską konstrukcją był 14 km odcinek kolei podwieszonej w Wuppertal (Niemcy), powstały również w 1901. Obecnie na terenie lotniska Dusseldorfie działa nowoczesna linia kolejki podwieszanej.